تثبیت و ثدور سند بهترین ابژار برای صیانت از موقوفات است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صدور سند رسمی را بهترین راه برای صیانت و حمایت از موقوفات دانست و گفت: وقف در توسعه همه جانبه موثر است و با صدور اسناد، حامی اوقاف و وقف هستیم تا از تصرفات غیرقانونی جلوگیری کنیم.

به گزارش رسامدیا، حسن بابایی در همایش روسای سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اظهارداشت: تثبیت و صدور سند قطعاً بهترین ابزار برای صیانت از موقوفات است، پرونده‌های عدیده‌ای که در مراجع قضایی تشکیل می‌شود و با تعداد قابل توجه است که دچار اطاله هم می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بررسی و آسیب‌شناسی کنیم اراضی و املاکی که اکنون در دستگاه قضا است مطمئنا بیش از ۹۰ درصد دارای سند عادی هستند که اگر دارای سند رسمی بودند، تثبیت می‌شدند و با چالش طرح پرونده‌ها در دستگاه قضایی مواجه نبودیم.

بابایی با طرح این پرسش که وقف به چه میزان می تواند به توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی کمک کند، گفت: وقف در توسعه همه جانبه موثر است اما اقدام اقتصادی یک ادبیات جدیدی است که در سازمان اوقاف ورود پیدا کرده است که این هم جای تقدیر و تشکر دارد و معتقدم اگر کارکردهای اوقاف را برای مردم به خوبی تبیین کنیم، قطعا مردم استقبال خواهند کرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در برخی از پهنه‌ها شاهد تداخلات هستیم؛ تداخل با تغییر منابع طبیعی در جلسه شورای قضایی این هفته در حضور ریاست قوه گزارش کردم به اقدامات خوبی که سازمان ثبت بعد از چندین سال در دشت مغان و پارس آباد انجام شده است، سند ۷۱ هزار هکتار از این اراضی صادر و بسیاری از تداخلات برطرف شده است.

بابایی گفت: در کنار خانواده اوقاف و حامی وقف هستیم تا از تصرفات غیرقانونی جلوگیری کنیم. از همکاران ثبتی ‌و مدیرانی که در جلسه حضور دارند تقاضا دارم نسبت به شناسایی پلاک‌هایی که موقوفات با منابع طبیعی یا سایر موارد تداخل دارند، اقدام کرده و این را در اولویت قرار دهند.

وی با اشاره به سفر زنجان گفت: در سفر استانی با ریاست قوه قضاییه در دو ماه گذشته به استان زنجان نکته ای قابل توجه وجود داشت، با توجه به اینکه بحث وقف در این استان بالا است و با توجه به انتظارات و تاکیدهای ریاست قوه قضاییه باید معضلات را در این حوزه برطرف کنیم.

وی ادامه داد: در شهرستان های قیدار و خدابنده این استان کل اراضی موقوفی وجود دارد که بعضی از بدسلیقگی‌ها باعث شده که ما در زمینه صدور اسناد اعیانی یک مقدار کم کاری شود و اعیانی‌ها به صورت سند عادی و قولنامه‌ای بین مردم خرید و فروش شود که این یک معضل است و باید بر طرف شود.

وی تصریح کرد: انتظار است در استان‌ها صدور سند اعیانی برای موقوفات در نظر گرفته شود و نگذاریم با قولنامه بین مردم خرید و فروش و موجبات تضییع، اختلاف و بدبینی بین مردم نسبت به موقوفات فراهم شود.

بابایی گفت: با اقدامات جهادی، اتمام صدور اسناد موقوفه‌ای را در کل کشور باید داشته باشیم تا ظرف دو سال آینده بتوانیم به نتیجه برسیم زیرا اگر بتوانیم با برنامه‌ریزی به مواد تفاهم‌نامه دقیق عمل کرده و یک گروه‌های جهادی تشکیل دهیم، ظرف دو سال آینده دیگر عرصه و ملک موقوفه‌ای با سند عادی نخواهیم داشت و از سوی دیگر دسترسی به بانک اطلاعات املاک، عرصه‌ها و اراضی موقوفی نیز در برنامه‌ریزی‌ها می‌تواند بسیار به ما کمک کند.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهارداشت: وقف سرمایه انباشته است که در خدمت فرهنگ دینی، تعالی معنایی، خدمت اجتماعی و رفاه می تواند قرار گیرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: متقاضی قطع پرداخت دولت به سازمان وقف هستیم زیرا باید خودگردان باشیم؛ از سال ۹۶ تا کنون ارتقای ورودی‌های بهره‌وری سازمانی حدود پنج برابر شده است و برای افزایش آن نیز راه سختی نداریم اما باید تفکر سیستمی داشته باشیم.

وی گفت: قانونگذار در دهه ۶۰ تصویب کرد سازمان وقف تصدی گری نکند و با نصب امین فعالیت کند و خودش هادی باشد که این قانون خوبی است؛ تاکنون یکهزار و ۳۰۰ امین تعیین شده است. در جریان حدنگار و حد تصرفات اراضی این امین‌ها کمک کار خوبی بودند.

خاموشی با بیان اینکه روح جدیدی در جریان امور ثبتی در سازمان اوقاف و امور خیریه دمیده شده است و در سال ۱۴۰۲ تلاش داریم که همه موضوعات ثبتی به اتمام برسد، گفت: در سازمان اوقاف و امور خیریه، وقف موضوعی است که در آن سند اصل است، دیگری افزایش منافع و سپس اجرای نیات است؛ اگرچه که حجم عملیات فرهنگی نیز در این زمینه بسیار بالاست و باید اولین اقدام این باشد که موقوفه را غنی و رشدیافته کنیم؛ در واقع باید ۵۰درصد را برای خود موقوفات حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: در موقوفات انتفاعی ۲۴ تا ۲۷ درصد شبکه بهداشت و درمان کشور وقف است که باید تحقیق کنیم که تعرفه‌ها را بر چه اساسی بیان کنیم و چگونه به تحقیق و توسعه بپردازیم تا به ارزان سازی و گسترش خدمات برای مردم کمک کنیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: با نامگذاری امسال به نام دانش بنیان، وقف را مخاطب اول دانش بنیان می‌دانیم. تا کنون از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان و طرح‌های تجاری حمایت کرده‌ایم. سازمان وقف برای تعالی دانش‌بنیان‌ها که در خدمت مردم است از ظرفیت وقف استفاده خواهد کرد.

وی ادامه داد: سازمان وقف رو به پیشرفت و تعالی است و خود را مخاطب مستقیم فرمایشات مقام معظم رهبری می‌داند و با رعایت همه حدود شرعی و قانونی مسائل را پیش می‌برد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با قدردانی از مشارکت و تلاش مجدانه سازمان ثبت اسناد کشور گفت: خاضعانه از این تلاش ها قدردانی می کنیم چرا که این سازمان از وقف به نیت الهی دفاع می‌کنند.

براساس این گزارش، در این همایش پس از امضای تفاهمنامه از استان های برتر در حوزه ثبت مالکیت در حوزه وقفی قدردانی شد.

→ خواندن مطلب قبلی

بقاع متبرکه با طر “قرار دوازدهم” به استقبال دهه فجر می‌روند

خواندن مطلب بعدی ←

حمایت سازمان اوقاف از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − هفده =