ماه رمضان در گیلان؛ از طرح ضیافت الهی تا برپایی محافل قرآنی

رمضان ماه خوبی، مهربانی و نشستن بر سر سفره پروردگار و بهره‌مندی مومنان روزه‌دار از فیوضات الهی فرا رسیده‌ است با آغاز ماه مهمانی خدا برنامه‌های مختلفی در استان گیلان از طرح ضیافت الهی تا برپایی محافل قرآنی تدارک دیده شده‌است.

به گزارش رسامدیا، رمضان اسمی از اسمهای خدا، رمضان ماهی است سراسر نور، رحمت و مغفرت و رمضان ماهی است که اگر انسان بخواهد می تواند آنقدر پرهیزگار شود که نور خدا در او متجلی گردد.

رمضان ماه آرامش، استیلای نور حقیقت در دلهاست که خداوند برای انسانهای برگزیده خود مهیا ساخته است. خداوند روزه ماه رمضان را معین کرده است و بهترین پاداشها را برای مومنان وعده داده است.

ماه مبارک رمضان، ماه خلوص، بندگی و گام نهادن انسان در مسیر تکامل است این ماه پرفیض، امسال با بهار طبیعت تقارن پیدا کرده و چه زیباست که بهار دل را با بهار طبیعت پیوند بزنیم و از این ماه بهترین استفاده را ببریم.

پیامبر اکرم (ص) در حدیثی درباره ماه مبارک رمضان می‌فرماید: “ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهی است که خداوند در آن حسنات را می‌افزاید و گناهان را پاک می‌کند و آن ماه برکت است”، امام رضا (ع) نیز در حدیثی بیان می‌کند: هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند، مثل اینست که در ماه‌های دیگر تمام قرآن را بخواند.

به مناسبت ماه رمضان برگزاری برنامه‌های مختلفی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان از جمله محافل قرآنی، جزء خوانی قرآن کریم، جلسات خانگی قرآن کریم، محافل قرآنی سیار و محله محور و کرسی تفسیر قرآن کریم برنامه‌ریزی شده‌است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان با تبریک بهار طبیعت و تقارن آن با ماه مبارک رمضان گفت: سازمان تبلیغات اسلامی به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزاری محافل مذهبی، قرآنی و معنوی در مساجد و مجامع عمومی اعم از بوستان‌ها، سواحل و تفرجگاه‌ها را پیش‌بینی کرده و در این راستا برنامه‌هایی را تدارک دیده‌است.

حجت الاسلام سعید مهدوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۶۲۱ مراسم جزء خوانی قرآن‌کریم در مساجد و سالن‌های اجتماعات گیلان، برگزاری ۲۴۴ جلسه خانگی قرآن‌کریم توسط موسسات و خانه‌های قرآنی استان و برپایی محافل قرآنی سیار و محله محور در مزار شهدا یا منازل شهیدان و بوستان‌ها از جمله این برنامه‌ها ‌است.

وی برگزاری کرسی تفسیر قرآن کریم را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: با تاکید بر بهره‌مندی از تدبر و تفسیر قرآن‌کریم و استفاده از ظرفیت جلسات جزء خوانی پیش‌بینی شده تا حداقل ۱۰ دقیقه توسط مبلغان با محوریت سوره محمد (ص) برای جریان‌سازی و ساماندهی نشر خوبی‌ها انجام گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان از همه هیات امنا و متولیان مساجد به ویژه در روستاها خواست تا حداقل یک وعده نماز جماعت، جلسات قرآنی شامل تدبر در قرآن کریم، تفسیر و جزء خوانی قرآن را برای ماه مبارک رمضان پیش‌بینی کنند.

 

طرح ضیافت الهی در ۵۰۰ بقعه متبرکه گیلان

طرح ضیافت الهی نیز به مناسبت ماه مبارک رمضان در ۵۰۰ بقعه متبرکه گیلان به اجرا درآمد که در اجرای آن برنامه‌های مختلفی از جمله آیین جزء خوانی قرآن کریم، محافل انس با قرآن، دعا و مناجات خوانی برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با تبریک تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن به خبرنگار ایرنا گفت: آیین جزء خوانی قرآن کریم در ۸۰ بقعه متبرکه، ۶۰ محفل انس با قرآن کریم در بقاع مجری طرح و کرسی‌های تلاوت خانگی به همت مراکز افق در منازل مجاور بقاع متبرکه برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام ستار علیزاده اظهار کرد: برگزاری ۴۰ کرسی تفسیر قرآن‌کریم با بهره‌گیری از اساتید تفسیر، اعزامی از حوزه علمیه قم و ائمه جمعه سطح گیلان و شهرستان از دیگر برنامه‌ها است.

وی خاطر نشان کرد: در طرح ضیافت الهی به مناجات خوانی با حضور مداحان شاخص به صورت ویژه توجه شده و این مناجات خوانی‌ها از شبکه استانی باران و شبکه های مجازی پخش خواهد شد.

وی با اشاره به برپایی خیمه های معرفت در بقاع متبرکه افزود: مشاوره خانوادگی، آموزش احکام، قرآن آموزی به کودکان و نوجوانان، آموزش‌های مهارت‌های زندگی، پاسخگویی به سوالات شرعی، کودک و نوجوان، تصحیح قرائت نماز، گفتمان‌های دینی تربیت فرزند و مشاوره به ویژه در موضوع جمعیت و فرزندآوری از برنامه‌های غرفه‌های خیمه های معرفت هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با بیان اینکه ۵۵ مبلغ اعزامی از قم و ۳۵۰ روحانی بومی در اجرای طرح ضیافت الهی همکاری دارند، خاطر نشان کرد: طرح ضیافت الهی تا پایان ماه مبارک رمضان در باقع متبرکه مجری طرح ادامه دارد.

امروز اولین روز از ماه مبارک رمضان است.

→ خواندن مطلب قبلی

پیرچوگان میزبان مسافران نوروزی

خواندن مطلب بعدی ←

نخستین وقف سال جدید در کردستان به ثبت رسید

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 1 =