سازمان اوقاف از ۸ شرکت دانش بنیان در کشور حمایت می کند

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری ماندگار، وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: هشت هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت دارند و این صندوق به بانک‌ها از قبیل صدور انواع ضمانت نامه، ‌ارائه تسهیلات و مشارکت در طرح و نیز به شرکت‌ها و تیم‌های دانش‌بنیان با هدف توسعه همه جانبه کشور خدمات ارائه می‌دهد.

به گزارش رسامدیا، عبدالمجید کهریزی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تشریح خدمات صندوق پژوهش و فناوری وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: صندوق پژوهش و فنّاوری ماندگار در بیست و هفتم اسفندماه ۱۳۹۸ با سهامداری موقوفات وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریّه به‌عنوان یک صندوق پژوهش و فناوری‌جامع، تاسیس شد.

وی با بیان اینکه صندوق‌های پژوهش و فنّاوری همانند بانک تخصصی شرکت‌ها و تیم‌های دانش‌بنیان و فنّاور هستند، تاکید کرد: این صندوق‌ها خدمات اصلی را که بانک‌ها ارائه می‌دهند مانند صدور انواع ضمانت‌نامه، ارائه تسهیلات و سرمایه‌گذاری را صرفاً برای شرکت‌ها و تیم‌های دانش‌بنیان و فنّاور انجام می‌دهند، علاوه براین، ازجمله خدمات دیگری که صندوق‌های پژوهش و فنّاوری برای توسعه کسب‌وکار شرکت‌های دانش‌بنیان و فنّاور فراهم می‌آورند می‌توان به عاملیت وجوه دولتی، خصوصی و حقیقی در راستای حمایت از چنین شرکت‌ها و تیم‌ها، توسعه مراکز نوآوری با هدف ایجاد بستر شکل‌گیری و رشد آنها اشاره کرد.

کهریزی با تاکید بر اینکه اولویت خدمت‌دهی این صندوق، «سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر» است، افزود: در این ارتباط سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر نیز بر دو نوع شامل مشارکت حقوقی و مشارکت مدنی است.

وی با بیان اینکه مشارکت حقوقی بدین معناست که به عنوان مثال یک تیم فنّاور، محصول یا خدمتی دانش‌پایه را توسعه داده و حال برای معرفی آن به بازار هدف، نیاز به سرمایه‌ای دارد تا آن را اصطلاحاً تجاری‌سازی کند.

به گفته وی درصورتی که طرح ارائه شده از نظر بازار، تیم و مالی حائز جذابیت باشد آنگاه، ما آورده تیم فنّاور را که عمدتاً دانش فنّی است قیمت‌گذاری کرده و با درنظرگرفتن سرمایه موردنیاز برای تجاری‌سازی آن که توسط صندوق تأمین‌خواهدشد، آورده طرفین (صندوق و تیم) مشخص و براساس این نسبت، صندوق در شرکت تازه تأسیس سهامدار می‌شود.

وی با بیان اینکه در مشارکت حقوقی پس از فروش محصول و تسویه، مشارکت طرفین به پایان می‌رسد، ادامه داد: ما برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فنّاور انواع ضمانت‌نامه‌ها را صادر می‌کنیم. به‌دلیل اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در مراحل ابتدایی رشد خود هستند و هنوز دارایی‌های مشهود و قابل توجهی (همچون زمین، ساختمان، تجهیزات و …) ندارند و دارایی اصلی آنها دانش‌پایه و نامشهود هست، بانک‌ها باتوجه‌به ماهیت ریسک‌گریزی‌شان نه‌تنها از مشارکت حقوقی و مدنی با شرکت‌های دانش‌بنیان و فنّاور اجتناب می‌کنند بلکه برای آنها، ضمانت‌نامه نیز صادر نمی‌کنند.

وی افزود: در اینجاست که ما برای صندوق‌های پژوهش و فنّاوری ایفای نقش کرده و برای شرکت‌های‌دانش‌بنیان و فنّاور ضمانت‌نامه صادر می‌کنیم. ضمن آنکه نرخ کارمزد یا میزان ودیعه دریافتی صندوق‌ها از این شرکت‌ها بابت صدور ضمانت‌نامه نسبت به بانک‌ها کمتر است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فنّاوری ماندگار به صدور انواع ضمانت‌نامه‌ها ازجمله حُسن انجام تعهدات؛ حُسن انجام کار؛ پیش پرداخت؛ تعهد پرداخت؛ شرکت در مناقصه؛ شرکت در مزایده و گمرکی اشاره کرد و گفت: نکته‌ی مهم این است که دو نهاد بالادستی یعنی کارگروه صندوق‌های پژوهش و فنّاوری و معاونت علمی و فنّاوری ریاست جمهوری، برفعالیت‌ صندوق‌های پژوهش و فنّاوری نظارت دارند و ازطریق گزارش‌گیری دوره‌ای سامانه‌های آنلاین، بر فرآیند صدور ضمانت‌نامه‌ها اعمال نظارت می‌کنند.

کهریزی تصریح کرد: در این ارتباط به شرکت‌های دانش‌بنیان و فنّاور انواع تسهیلات ازقبیل سرمایه‌ درگردش؛ نمونه‌سازی؛ قبل از تولید صنعتی؛ تولید صنعتی؛ استصناع و لیزینگ را ارائه می‌دهیم.

وی گفت:‌ این تسهیلات از دو محل منابع داخلی (یعنی منابعی که خود صندوق دارد) و منابع تحت مدیریت؛ (یعنی منابع تخصیص‌یافته از نهادها و سازمان‌هایی همچون صندوق نوآوری و شکوفایی؛ معاونت علمی و فنّاوری و …)به متقاضیان پرداخت می‌شود.

کهریزی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، قراردادهایی را با صندوق‌ها منعقد کرده و منابعی را در اختیار آنها قرار داده تا این منابع با رعایت الزاماتی از طریق صندوق‌ها در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان وفنّاور قرار گیرند، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که به‌دلیل تعداد زیاد، تعامل مستقیم آن‌ها با صندوق نوآوری و شکوفایی برای هر دو طرف چالش‌زا است.

وی با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی به‌ این نتیجه رسیده‌اند که از طریق صندوق‌های پژوهش و فنّاوری باید منابع، مالی درنظر گرفته‌شده را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و فنّاور قرار دهد، ادامه داد:‌ این منابع، در قالب خط اعتباری تحت مدیریت صندوق‌های پژوهش و فنّاوری قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد:‌ در این ارتباط صندوق پژوهش و فنّاوری ماندگار در مهر ماه ۱۴۰۱ قراردادی ۷۰۰ میلیارد ریالی را با صندوق نوآوری و شکوفایی به امضاء رساند تا این اعتبارات را به شرکت‌های دانش‌بنیان و فنّاور تخصیص دهد.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری ماندگار با بیان اینکه مسیر چهارم خدمت‌دهی صندوق پژوهش و فنّاوری، ایجاد رابطه «LP-GP «است، تأکید کرد:‌ پبشنهاد ما به موقوفاتی که از منابع کافی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های دانش‌بنیان با بازده بالا برخوردار هستند اما بنابه ملاحظاتی تمایل ورود مستقیم به چنین طرح‌هایی را ندارند، انعقاد قرارداد LP-GP با صندوق پژوهش و فنّاوری ماندگار است.

وی ادامه داد:‌ مقصود از(Limited partner) LP یا شریک با مسئولیت محدود شخصیت حقیقی یا حقوقی (در اینجا موقوفات) است که سرمایه خود را در اختیار GP (General Partner)یا شریک فعال (صندوق پژوهش و فنّاوری ماندگار) که دارای دانش و تجربه کافی در امر سرمایه‌گذاری و راهبری طرح‌های دانش‌بنیان است قرار می‌دهد و GP با تعهد بازگشت اصل سرمایه دریافتی از LP، مبادرت به انجام و پیگیری کلیه امور اجرایی و عملیاتی موضوع مشارکت می‌نماید و سود حاصله میان طرفین( LP و GP ) به نسبت مقرر تقسیم خواهدشد.

وی گفت:‌ مزیت اصلی چنین رابطه‌ای، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری LP و همچنین عدم درگیرشدن وی در امور اجرایی و عملیاتی موضوع مشارکت است.

کهریزی با بیان اینکه مسیر پنجم خدمت‌دهی صندوق پژوهش و فنّاوری، «ورود صندوق‌ها به ایجاد و راهبری مراکز نوآوری» است، افزود: مرکز نوآوری نوفل‌لوشاتو یکی از بزرگترین مراکز نوآوری کشور به لحاظ ظرفیت استقرار است؛ بطوری که جزء پنج مرکز بزرگ نوآوری کشور به‌شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه ۳۰۸ فرد فنّاور و نوآور امکان استقرار در مرکز نوآوری نوفل‌لوشاتو را دارند، تصریح کرد: مرکز نوآوری نوفل‌لوشاتو دارای دو فضای کاری اشتراکی است که هر کدام ۷۰ نفر و در مجموع ۱۴۰ ظرفیت دارند؛ علاوه براین در این مجموعه ۲۲ آفیس (دفترکار) با ظرفیت‌های ۷، ۸، ۹، ۱۲ و ۱۶ نفره هم وجود دارد که فراهم‌کننده فضای اختصاصی کاری برای شرکت‌ها و تیم‌های فنّاور و نوآور است.

ساختمان مرکز نوآوری نوفل‌لوشاتو با مشارکت صندوق پژوهش و فنّاوری ماندگار و موقوفه امیرنظام قراگوزلو بازسازی و تجهیز شده که از تیرماه سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسیده و هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد ظرفیت آن تکمیل شده‌است.

→ خواندن مطلب قبلی

سرمایه‌گذاری 4 هزار میلیارد ریالی در موقوفات قم

خواندن مطلب بعدی ←

برگزاری جشن های دهه ولایت و امامت در دو هزار امامزاده و بقعه متبرکه کشور

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + یک =