موکب اوقاف زنجان، آماده خدمت در مرز خسروی

موکب اوقاف زنجان از محل کمک‌های مردمی و موقوفات مرتبط برای خدمت رسانی به زائران حسینی در مرز خسروی آماده است.

به گزارش رسامدیا،

راهپیمایی اربعین بزرگترین نماد همبستگی شیعیان در سراسر دنیاست.

اگر آن را با سفر حج مقایسه کنیم درخواهیم یافت که در حج واجب هر سال قریب به ۲ میلیون نفر راهی سرزمین وحی می‌شوند اما در سفر اربعین بیش از این تعداد زائر وجود دارد.

یکی از موضوعاتی که در این رویداد بزرگ همبستگی مسلمانان را به تصویر می‌کشد، فعالیت موکب‌هایی است که ۲۴ ساعته بدون چشمداشت به زائرین خدمت‌رسانی می‌کنند.

یکی از این موکب‌ها که اتفاقا طرفداران زیادی هم دارد، موکب خدمت‌رسانی اوقاف است که تا سال قبل در سامرا فعالیت داشت و حتی پس از اربعین هم به زائرین خدمات می‌داد اما با بازگشایی مرز خسروی گویی اتفاقات دیگری قرار است برای آن رخ دهد.

با حجت‌الاسلام مختار کرمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان درباره فعالیت این موکب گفت‌وگو کرده ایم.

درباره فعالیت موکب و عنوان و زمان فعالیت آن توضیح دهید؟
مختار کرمی: موکب اوقاف و امور خیریه امسال با تغییر مکان در مرز خسروی خدمت‌رسانی خواهد کرد و دیگر در سامرا مستقر نخواهد بود.
به علت بازگشایی مرز خسروی حجم زائران از این نقطه بسیار زیاده شده اند به همین دلیل با هماهنگی سازمان اوقاف بر آن شدیم که خدمات خود را در این محل ارائه کنیم.

به صورت مستقل با نام اوقاف زنجان حضور دارید یا به صورت مشترک با سایر موکب‌ها فعالیت خواهید کرد؟
موکب با نام شهدای کربلا فعالیت خواهد کرد، البته موکب متعلق به استان زنجان است، اما ما تنها موکب مرز نیستیم و از دیگر استان‌ها نیز موکب دایر خواهند کرد.
البته به علت تجربه بالایی که موکب‌های استان زنجان در زمینه خدمت‌رسانی دارند بنا به دستور سازمان اوقاف، موکب زنجان در این محل دایر خواهد شد.

زمان فعالیت موکب از چه تاریخی خواهد بود؟
این موکب از چهارم شهریور فعال می شود و تا هفدهم همان ماه خدمت‌رسانی خواهد کرد، یعنی خدمت‌رسانی موکب تا دو سه روز پس از اربعین هم ادامه دارد.

روزانه چند نفر در موکب پذیرایی می‌شوند؟
طبق برآورد انجام شده و با توجه به ظرفیتی که موکب دارد روزانه ۲۰ هزار پرس غذا میان زائرین توزیع خواهد شد، البته موکب به صورت ۲۴ ساعته فعال است و حتی میان وعده هم میان زائران توزیع می‌شود.

فعالیت موکب از ساعت هفت صبح شروع می شود و تا غروب ادامه می یابد که برای این کار ۱۰۰ نفر در قالب شیفت‌های دو ساعته نسبت به خدمت رسانی اقدام خواهند کرد.

اداره موکب توسط اوقاف انجام می‌شود یا نیروهای مردمی؟
فرقی ندارد، همه افراد به اربعین می‌آیند تا بر شکوه و عظمت آن بیفزایند، به همین خاطر اکثر امور موکب به صورت مردمی و داوطلبانه انجام می‌شود.
یعنی از حدود ۱۰۰ نفری که در موکب فعالیت می‌کنند، اغلب مردم عادی به صورت داوطلبی حضور یافته اند.

چه تجهیزاتی برای موکب در نظر گرفته شده است؟
تجهیزات که زیاد است، یعنی یک بخش شامل اقلام خوراکی و دیگری هم شامل تجهیزات برای ارائه خدمات است.
به همین منظور یک دستگاه یخچال ۲۰ تنی، تانکر آب، نجهیزات مربوط به نانوایی سیار و پخت و پز در این مکان دایر خواهد شد که مراحل اولیه هماهنگی برای ارسال و استقرار این لوازم انجام شده است.
برای همین تجهیزات که در موکب مورد استفاده قرار خواهد گرفت، نزدیک به سه میلیارد تومان هزینه شده است.

 اغلب تجهیزات و اعتبارات موکب از کجا تامین می‌شود؟
اغلب هزینه‌های موکب از طرف مردم تامین شده است، یعنی کمک‌های مردمی در شهرستان‌های مختلف جمع آوری و سپس برای استفاده در موکب به مرز ارسال می‌شود.

به غیر از خدمات غذایی چه خدمات دیگری در موکب ارائه می‌شود؟
خدمات متنوع و متعدد است و حتی به منظور آشنایی مراجعین با مباحث مذهبی و همچنین پاسخگویی به شبهات در حوزه احکام از ظرفیت مبلغین استفاده می شود.

چه نوع اقلام غذایی برای توزیع در این موکب در نظر گرفته شده است؟
اقلام مختلف است و بیشتر خیرین در این حوزه کمک کرده‌اند، مثلا یکی از خیرین در حوزه توزیع آب و یکی در حوزه توزیع میوه کمک کرده است.

روزانه چند نفر به موکب‌های شما برای گرفتن خدمت مراجعه می‌کنند؟
البته نمی‌توان برآورد دقیقی از این مساله داشت، اما طبق برآورد سالانه ۸۰۰ هزار نفر از این مسیر عبور می‌کنند که همین امر نشان می‌دهد باید حجم خدمت رسانی افزایش پیدا کند.

→ خواندن مطلب قبلی

حبیب صداقت و محمدحسین بهزاد‌فر برترین قاری و حافظ قرآن استان تهران شدند

خواندن مطلب بعدی ←

پیام تبریک حمید مجیدی‌مهر به دنبال موفقیت قاری ایرانی در مالزی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 3 =