در کارگاه تربیتی «با خانواده تا بهشت» عنوان شد:
«روحیه جهادی»؛ لازمه تحقق سبک زندگی ایرانی – اسلامی

کارشناس مهارت‌های زندگی با تأکید بر اینکه تحقق سبک زندگی ایرانی – اسلامی نیاز به روحیه جهادی دارد، گفت: ریشه تعارض زوجین این است که هرکدام می خواهند دیگری را اصلاح کنند در حالیکه باید از خودمان شروع کنیم.

به گزارش رسامدیا، کارگاه تربیتی با عنوان «با خانواده تا بهشت»، اول آبان به همت مرکز مقاومت بسیج سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور علی صدرا، پژوهشگر و مدرس دانشگاه ویژه همکاران خانم و همسران کارکنان ستاد این سازمان برگزار شد.

علی صدرا، استاد دانشگاه در این جلسه با بیان اینکه در حوزه سبک زندگی ایرانی – اسلامی کار مدونی انجام نشده است، گفت: جنبش سبک زندگی اسلامی که ایجاد شده باید استمرار یابد. در اهمیت این موضوع همین بس که بارها از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفته و موضوعاتی مانند حضور نوجوانان و جوانان در خانواده، عوامل فرهنگی، کسب و کار، عزت نفس و غیره از جمله عوامل تأثیرگذار در این زمینه هستند.
وی اظهار کرد: راه مواجهه با تهاجم فرهنگی، کار و ابتکار است. سواد مالی و عزت نفس با یکدیگر در ارتباط هستند. ۹۵ آیه در رابطه با عزت نفس در قرآن آمده است. عزت نفس درواقع احساس خودارزشمندی است و اعتماد به نفس به میزان جرأت افراد اطلاق می شود و عزت نفس به مراتب مهمتر است.
صدرا افزود: در پژوهشی که بر روی تعدادی از زندانیان انجام شد، متوجه شدیم این افراد از نظر اعتماد به نفس در سطح قابل قبولی قرار دارند. در خانواده ها نیز آنچه در مورد شخصیت فرزندان مورد توجه والدین قرار دارد و در مراجعه به مشاوران نیز مطرح می کنند، ارائه راهکار مناسب برای تقویت اعتماد به نفس فرزندانشان است.
وی در ادامه به موضوع سواد مالی که شامل درست کار کردن، درست پول درآوردن و درست خرج کردن است، اشاره کرد و گفت: فرزندان ما بین ۶ تا ۷ سال خواندن و نوشتن را آغاز می‌کنند و سواد مالی را ۱۰ سالگی باید بیاموزند.
این استاد دانشگاه با اشاره به علل عدم اعتماد به نفس در نوجوانان و جوانان عنوان کرد: بر اساس نظریه اریکسون، بیشتر اختلالات فرزندان مثل اضطراب، بهانه جویی و لجبازی ناشی از عدم اعتماد به نفس است که از اعتماد به نفس پایین مادرانشان نشأت می گیرد. برای اینکه فرزند عزت نفس داشته باشد، باید پدر و مادر عزت نفس داشته باشند. عزت نفس فرزندان با تحکیم روابط پدر و مادر ارتباط دارد.
وی در رابطه با موضوع حل تعارض زوجین گفت: خداوند در آیه ۶ سوره تحریم، می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لايَعْصُونَ اللهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ»؛ (اى كسانى‌كه ايمان آورده‌ايد! خود و خانواده‌ی خويش را از آتشى‌كه هيزم آن انسان‌ها و سنگ‌هاست نگه‌ داريد؛ آتشى كه فرشتگانى بر آن گمارده‌ شده كه خشن و سختگيرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمى‌كنند و آنچه را فرمان داده شده‌اند [به‌طور كامل] اجرا مى‌نمايند.) آنچه باید در رابطه بین زوجین مورد توجه قرار گیرد این است که همسران مراقب هم باشند بجای اینکه یکدیگر را کنترل کنند و بخواهند طرف مقابل را تغییر دهند و در همین زمینه در جای دیگر اشاره می کند که شما همسران باید مانند لباس، عیوب یکدیگر را بپوشانید.
صدرا افزود: هرفرد باید از خودش شروع کند. درواقع تفاوت بین فرد عاقل و باهوش این است که فرد عاقل، اصلاح را از خود شروع می کند اما فرد باهوش می‌خواهد دیگران را اصلاح کند و ریشه تعارض زوجین نیز این است که هرکدام می خواهند دیگری را اصلاح کنند در حالیکه باید از خودمان شروع کنیم.
وی با تأکید بر اینکه تحقق سبک زندگی ایرانی – اسلامی نیاز به روحیه جهادی دارد، تصریح کرد: دلیل اختلاف زوجین این است که با یکدیگر مهربان نیستند. بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد از ۲۵۰۰ زن و شوهر سوال شد که جذب کدام ویژگی همسر خود شدید؟ پاسخ ها به ترتیب، ظاهر، حال خوب، شوخ طبعی، مهربانی، آینده خوب، نجابت، دینداری، خانواده گرایی و فرزند دوستی بود.

→ خواندن مطلب قبلی

سازمان اوقاف مکلف به تهیه طرح احیا و فعال‌سازی موقوفات شد

خواندن مطلب بعدی ←

بیش از 5 هزار اثر به جشنواره «سلاله» ارسال شد/اختتامیه جشنواره هشتم آبان برگزار می‌شود

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 15 =