42 دانش‌آموز در آئین جایزه البرز 1402 تجلیل می‌شوند/ ۷۳درصد ثبت‌نام‌کنندگان جایزه نوبل ایرانی دانش‌آموزان دختر بودند

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز از تجلیل 42 دانش آموز در آئین جایزه البرز 1402 دانش آموزی خبر داد و گفت: تعداد ثبت نام کنندگان در مقطع متوسطه اول بیش از دو هزار نفر بود که 73 درصد شرکت کنندگان دانش آموزان دختر بودند و تعداد ثبت نام کنندگان نسبت به سال قبل دو برابر افزایش داشته است.

البرز؛ قطعه‌ای از پیکر ایران من. سرزمینی به قدمت چندین هزارسال که درآغوش کوهی بلندبالا دامن گرفته و سخاوتمندانه در پهنه‌اش همه قومیت‌ها و فرهنگ‌ها را جای داده، تا بشود عصاره ایرانِ سرافراز و در قاب «ایران کوچک» بنشیند. «البرز»، این کلمه، این نام، سالیانی نه چندان دور است که ما را به انسانی رسانده که همچون البرز زیبا در شمال کشورم، خودش را به تمامی خصلت های خوب این رشته کوه رسانده است؛ «حسینعلی البرز»
در آستانه برگزاری آئین تجلیل از دانش آموزان برتر بنیاد البرز که مقارن است با شصت و یکمین سال تاسیس بنیاد فرهنگی البرز در محل این بنیاد حضور یافتیم و از بخشی از این مرکز که به کارنامه نیکوکاری های ماندگار، درخشان، پربار و بی اجر و منت روانشاد حسینعلی البرز مزین شده و رنگ و بوئی خاص به این مرکز بخشیده دیدن کردیم.
اندکی تأمل در این آثار نشان می دهد که فرهنگ وقف و نیکوکاری پیشینه ای طولانی در خاندان این بزرگمرد دارد. در بخشی از این موزه تصاویری از پدر و پدربزرگ این واقف گرانقدر را مشاهده می کنیم و بزرگمردی به نام علینقی البرز از اهالی آشتیان که سیصد سال قبل، دبستانی در آنجا احداث کرد. شاید ایشان اولین الگوی موسس بنیاد فرهنگی البرز بوده است. و پدر هم مرتضی البرز (به تعریف حسینعلی) به نیک‌نفسی و دست و دل بازی و مهربانی و نوع‌دوستی، الگوی دیگری برای ایشان. مردی که از مستوفیان آشتیان بود و بعدها و در زمان مشروطه به تهران آمد و تولد فرزند نیکنامش حسینعلی در تهران (سال ۱۲۸۵) بود و سرنوشتی خوش برایش رقم خورد. (که صد البته سازنده‌ی سرنوشت آدمها خودشانند.)
تصویر مادر گرامی مرحوم حسینعلی البرز در بین تصاویر به چشم می خورد. حسینعلی، تک پسری بود که طعم تلخ یتیمی و فراق مادر را در دو سالگی چشید. همچنین تصاویری از دوران مدرسه این واقف علمی کشور در موزه وجود دارد. حسینعلی البرز در هفت سالگی به اصرار پدر، به مدرسه‌ی قزاق خانه رفت تا شاید در بزرگسالی، در میان قزاقان به اعتباری برسد. اما حسینعلیِ نوجوان، چون روحیه‌ی نظامی گری نداشت، پدر را راضی کرد تا او را به مدرسه‌ی دیگری (کالج آمریکایی ها یا دبیرستان البرز کنونی) بفرستد.
در کنار تصاویر موجود، تصاویری از قراردادهای کاری حسینعلی البرز را مشاهده می کنیم. حسینعلی با توجه به تجربه‌هایش در درس و کار و ذوق و استعداد خودش در مسایل اقتصادی، در فکر کاری آزاد بوده و جرقه‌ی آن با دیدن یک مناقصه در روزنامه اطلاعات آغاز می شود. او ملکی (مغازه) در خیابان فردوسی خرید و بعد از فکر و تحقیق، تصمیم به واردات و صادرات گرفت. زبان می دانست و شروع به مکاتبه با کارخانجات خارج از کشور کرد و در طول مدت کوتاهی نمایندگی ۱۱ شرکت خارجی را در ایران گرفت. واردات او حالا کالاهایی مثل رادیو، دوچرخه، موتورسیکلت، گرامافون، صفحات موسیقی و همچنین کالاهای ساخت کشورهای غربی و مخصوصا آلمانی بود. وی همزمان با ادامه‌ی کار اقتصادی قدم در وادی پُربرکت امور خیر می گذارد.
در اولین اقدام، تصمیم گرفت تا مرکزی بزرگ برای نگهداری از بیماران روانی تاسیس کند. زمین بزرگی در کرج خریداری کرد و  خواست بر خلاف خاطره‌ی تلخش در کودکی از نگهداری افرادی که مشکل روانی داشتند و در همسایگی خانه‌شان زندگی می کردند و جز بند و حبس و کتک خوردن نبود، این مرکز را ایجاد نماید اما کارشکنی مردی که در همسایگی آن زمین از نمایندگان مجلس سنا بود و با حفر چاه در زمین حسینعلی مخالف و جلوی کار را گرفت، باعث شد که توفیق این خدمت به تمام به او نرسد. گرچه الأعمال بالنیات است و یقینا خداوند، اجری کامل برای او در نظر گرفته است.
اما البرز جوان، بخشندگی در وجودش بود و میرایی در عملش نبود و سخت کوشید و ادامه داد. و در طول چند سال در کارهای خیری کمک حال مردم بود که به اختصار چند قلمی را ذکر می کنم.
تأمین بخشی از تجهیزات بیمارستان بوعلی؛ اهدای لوازم اتاق عمل به بیمارستان امیراعلم؛ خرید تجهیزاتی برای دانشکدة دندان‌پزشکی دانشگاه تهران؛ اهدای لباس به انجمن خانه و مدرسه دبستان داریوش؛ احداث یک باب دبستان در سوهانک؛ اهدای ده دستگاه تهویه به سالن کودکان بنگاه تعاون؛ حفر چاه عمیق در سازمان اردوهای کار در کرج؛ و شاید بسیاری دیگر که نه خود ایشان عنوان کرده و نه جایی ذکر شده است و خودش می داند و خدا و آنان که بهره برده‌اند از خیرات او.
اما شاید هیچ‌یک از این اقدامات خیر و عام‌المنفعه، نتوانست روح سرکش حسینعلی را راضی کند؛ از این رو بود که در اوایل دهه‌ی چهل شمسی، تصمیم به اقدام ماندگار زندگیش یعنی تاسیس “بنیاد فرهنگی البرز” گرفت که ماموریت آن، اشاعه‌ی فرهنگ کشور از طریق اعطای “جایزه‌ البرز” یا نوبل ایرانی بود.
در بخش دیگری از موزه، نامه حسینعلی البرز به رهبر کبیر انقلاب را مشاهده می کنیم. ماجرای نامه این است که وی در سال‌های میانی دهه‌ی پنجاه به دلیل بیماری‌، دچار بحران و چالش شد. در ماه‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، مجبور به هجرتی دوباره شد و به ناچار به غرب برای مداوای بیماری اش. و نتیجه و تجویز این درمان، ممنوع‌الکار شدنش بود. حالا البرز مانده بود و تعیین تکلیف بنیادی که ۱۵ سال، همه اموال و وجود و حتی پیکرش را برایش وقف کرده بود. او این بار هم در همان شرایط سخت، شگفت انگیز و درست و خالصانه عمل کرد. نامه‌ای به امام خمینی(ره) نوشت و با اعلام اینکه بنیاد فرهنگی البرز موقوفه است و او به خاطر بیماری و عمل جراحی و تجویز پزشکان، قادر به ادامة تولیت آن نیست، با واگذاری تولیت به امام از ایشان اینگونه خواست: «مقرر فرمایید کمیسیونی از شخصیت‌های ذی‌صلاح به اساسنامه، وقف‌نامه، آیین‌نامه‌ها، بیلان سالانه و دفاتر بنیاد … رسیدگی نموده و نتیجه را به عرض برسانند …» و امام نیز با درخواست البرز موافقت نمود و ذیل آن چنین نوشت: «بسمه تعالی، حضرات آقایان هیئت امنای اوقاف. هیئتی برای رسیدگی و عمل به مندرجات وقف‌نامة مذکور در این ورقه معین بنمایند. معلوم است این هیئت مرکب از امنا و معتمدین و یک نفر روحانی مورد اعتماد خواهد بود. والسلام. روح‌الله الموسوی الخمینی.» بنیاد فرهنگی البرز پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، تحت نظارت هیئت امنای منتخب سازمان اوقاف و امور خیریه فعالیت‌های خود را ادامه داده است و حسینعلی البرز نیز از همان سال تا زمان پایان حیاتش هیچ دخالتی در اداره‌ی امور نداشت.
این مرد خوش‌فکر دنیای وقف که در تمام گفتار و کردارش به ایران و فرزندان کشور عشق می ورزید، سرانجام در دیار غربت و در فراق وطنش در تاریخ ۲۶ مهر ۱۳۷۷ شمسی دار فانی را وداع گفت و نام نيك و آثار جاويدان از خود به يادگار گذاشت.
اکنون در آستانه برگزاری مراسم شصت و یکمین دوره جایزه البرز با عنوان تجلیل از دانش آموزان برتر سراسر کشور در برنامه ای که از سوی بنیاد فرهنگی البرز ترتیب داده شده بود، پای صحبت های حیدر ارشدی؛ مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز نشستیم.
ارشدی در ابتدا ضمن محکوم کردن نقض فاحش حقوق بشر مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به شرح اقدامات بنیاد فرهنگی البرز و مأموریتی که برای بنیاد تعریف شده پرداخت و گفت: جایزه البرز با سابقه ترین جایزه علمی با بیش از نیم قرن قدمت به شمار می آید که بر اساس سنت حسنه وقف به برگزیدگان اعطاء می شود و وابستگی مادی به هیچ دستگاه و نهاد دولتی ندارد و برای متقاضیان نیز هیچ هزینه ای ایجاد نمی کند.
وی با بیان اینکه فرایند انتخاب برگزیدگان پس از اعلام فراخوان و نامزدی افراد واجد الشرایط صورت می پذیرد، اظهار کرد: از سال 1342 تاکنون به بیش از یه هزار دانشجو وام داده شده و از اوایل سال 1390 که اعطای جوایز به صورت رسمی انجام شده، شاهد ۸ همایش استانی و ۱۱ همایش ملی بوده ایم.
ارشدی افزود: در شصت و یکمین سال اعطای جایزه البرز در دو بخش رقم خورده است. بنیاد سالانه دو همایش در دو زمان ثابت برگزار می کند. یکی نیمه اردیبهشت که از طلاب و دانشجویان تجلیل به عمل می آید و دیگری در نیمه آبان که دانش آموزان برتر تجلیل می شوند. در سال جاری مراسم ابتدایی که همایش نخبگان بود، در نیمه اردیبهشت برگزار شد و از 61 نفر تقدیر به عمل آمد. در حوزه دانش آموزی در دو شاخه نظری و کارو دانش از دانش آموزان تجلیل به عمل می آید.
وی با اشاره به نحوه انتخاب دانش آموزان برتر عنوان کرد: به دنبال انتشار فراخوان و بخشنامه از سوی آموزش و پرورش، دانش آموزان اطلاعات لازم را برای شرکت در این رقابت کسب می کنند و با توجه به محدودیتی که در انتخاب نفرات وجود دارد، شرایط سخت گیرانه برای شرکت کنندگان مانند کسب معدل بالای 19 در نظر گرفته شده است. معمولا در بازه زمانی یک ماهه ثبت نام از 20 تیر تا 20 مرداد انجام می شود. امسال بیش از سه هزار نفر برای شرکت در این رقابت ثبت نام کردند. تعداد ثبت نام کنندگان در متوسطه اول بیش از دو هزار نفر بود که 73 درصد شرکت کنندگان دانش آموزان دختر بودند و نسبت به سال قبل دو برابر افزایش داشته است.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز بیان کرد: به لحاظ رشته تحصیلی، 19 درصد شرکت کنندگان در شاخه فنی و حرفه ای و مابقی 41 درصد در رشته علوم تجربی، 15 درصد ریاضی و 25 درصد در رشته معارف ثبت نام کردند. با خاتمه ثبت نام از 22 مرداد تا 30 شهریور دانش آموزان اطلاعات خود را در سایت بارگذاری کردند و تا پایان مهرماه داوری و انتخاب افراد برتر انجام شد. در نهایت 44 نفر در دو مقطع متوسطه اول و دوم به بنیاد البرز معرفی شدند با توجه به اینکه دو نفر در سال های قبل در بخش دانش آموزی برنده شده بودند و امکان دریافت جایزه در هر دوره فقط یک بار برای افراد وجود دارد،‌ این دو نفر از لیست افراد برتر حذف شدند و 42 نفر در مراسم مفتخر به دریافت جایزه خواهند شد.
وی افزود: در دوره متوسطه اول، 25 نفر (9 پسر و 16 دختر) و در متوسطه دوم 17 نفر (11 پسر و 6 دختر) طی مراسمی که روز دوشنبه ۱۵ آبان ساعت 9 صبح با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، وزیر آموزش و پرورش و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هتل ارم تهران برگزار می شود، تجلیل خواهند شد
ارشدی با بیان اینکه مبلغ جایزه البرز 1402 نست به سال گذشته افزایش ۵۰ درصدی داشته است گفت: به دانش آموزان برتر در پایه متوسطه اول مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال و متوسطه دوم هر نفر ۴۵۰ میلیون ریال همراه با گواهی البرز اعطا می شود.
وی عنوان کرد: مأموریت بنیاد فرهنگی البرز تا مرحله شناسایی دانش آموزان برتر و اعطای جایزه است و از اینجا به بعد سایر مجموعه ها وظیفه بهره برداری از این ظرفیت‌ها  و بکارگیری آنها را دارند. البته در بنیاد البرز به لحاظ دغدغه ای که داریم تلاش های مختلفی به لحاظ استفاده از تسهیلات و همکاری با مراجع تصمیم گیر دولتی صورت گرفته و در این زمینه یک تفاهم نامه بین بنیاد البرز و بنیاد نخبگان منعقد شده و به دنبال این هستیم برندگان جایزه بتوانند از تسهیلات بنیاد استفاده کنند. همچنین به دنبال این هستیم که شبکه ای علمی و نخبگانی ایجاد کنیم که هم افزایی موثر بین نخبگان کشور ایجاد شود.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز درخصوص شرایط پذیرش افراد در این رقابت عنوان کرد: آنچه به عنوان معدل در پایان هرسال اعلام می شود معتبرترین مدرک علمی است و البته این نکته هم لحاظ کردیم که شاخص تعیین نمره نفرات برتر صرفا کارنامه نیست و در بخش پرورشی، علمی، فرهنگی، قرآنی و ورزشی از دانش آموزان مستندات دریافت می کنیم. برنده البرز صرفا تک ساحتی و علمی نیست. بخشی از امتیاز منتخبان معدل و بخشی به سایر فعالیت‌ها اختصاص دارد.  
وی تصریح کرد: آذرماه به مدت یک ماه زمان فراخوان جایزه البرز ۱۴۰۳ در بخش نخبگان است که می توانتد با مراجعه به سایت شیوه نامه ها را مطالعه کنند و در صورتی که واجد شرایط بودند، اقدام به ثبت نام کنند.
یادآور می شود، در پایان این مراسم پوستر بخش نخبگانی جایزه البرز رونمایی شد.

→ خواندن مطلب قبلی

بقاع متبرکه بر اساس برنامه بودجه عمل خواهند کرد/اجرای نیات به سمت آستان مقدس امامزادگان سوق داده می شود

خواندن مطلب بعدی ←

رویدادهای فرهنگی و هنری با محوریت حضرت موسی مبرقع(ع) در قم برگزار می شود

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 9 =