حجت‌الاسلام محمد نوروزپور:
اشتغال‌آفرینی یکی از برنامه‌های مهم بقاع متبرکه کشور در زمینه اجتماعی است

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه از اجرای برنامه‌های ویژه اشتغال‌زایی و رفع معضلات اجتماعی در بیش از ۱۲۰۰ بقعه شاخص کشور خبر داد و گفت: بهره‌گیری از ظرفیت بقاع در حوزه اشتغال‌زایی زمینه را برای کسب درآمد نیازمندان و نیز برای خود بقاع متبرکه فراهم می‌کند.

به گزارش رسامدیا،

حجت‌الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه به تشریح برنامه‌های مختلف بقاع متبرکه شاخص کشور پرداخت و اظهار کرد: یکی از افتخارات ما این است که بقاع متبرکه و اماکن مذهبی متعددی در کشور وجود دارد. امروز نزدیک به هشت هزار و ۷۶۷ بقعه در کشور وجود دارد که از این تعداد شش هزار و ۶۰۰ امامزاده، قبور انبیا، شهدای شاخص و مشاهیر هستند.

وی افزود: مدیریت این بقاع متبرکه در سراسر کشور با مردم است، یعنی بقاع متبرکه از سوی مردم مدیریت می‌شوند و هر بقعه دارای تعداد سه تا پنج نفر هیئت‌امنا از میان مردم و نخبگان هر شهر و روستاست که تمامی امور مربوط به بقاع متبرکه از جمله فعالیت‌های عمرانی، خدماتی، بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی و … با آن‌هاست.

نوروزپور تصریح کرد: چند سالی است که سازمان اوقاف ذیل هیئت‌‌امنای بقاع، نسبت به راه‌اندازی مراکز افق اقدام کرده که این مراکز در ۱۲۰۰ بقعه شاخص کشور فعال هستند و برنامه‌های فاخری را اجرا می‌کنند. البته این مراکز در ۲۵۰۰ بقعه کشور فعال هستند اما برنامه‌های شاخص و فاخر در ۱۲۰۰ بقعه به صورت مستمر در طول سال اجرا می‌شود.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف ادامه داد: مأموریت مراکز افق در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی است یعنی هیئت‌امنای بقاع متبرکه ذیل این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند و طبق دستورالعملی که از سوی سازمان اوقاف در اختیار ایشان قرار گرفته، نسبت به اجرای برنامه‌ها اقدام می‌‌کنند.

وی بیان کرد: البته هیئت‌ امناهای بقاع، علیرغم این برنامه‌ها، طرح‌های خلاقانه‌ای را نیز در سطح بقاع اجرا می‌کنند که نسبت به زیست‌بوم مناطق مختلف متفاوت است. در حال حاضر در بحث حوزه اجتماعی مراکز افق، برنامه قرار دوازدهم اجرا می‌شود که طی اجرای آن و در روزهای دوازدهم هر ماه بسته‌های معیشتی به نام امام عصر(عج) تهیه شده و در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد.

شمیم خدمت

نوروزپور بیان کرد: در همین زمینه طرح «شمیم خدمت» نیز برای زنان سرپرست خانوار و بی‌سرپرست اجرا می‌شود که طی آن کارگاه‌هایی در جوار بقاع متبرکه راه‌اندازی شده که زمینه اشتغال این بانوان را فراهم کرده است. تاکنون چندین هزار نفر از بانوان بی‌سرپرست و یا سرپرست خانوار در این طرح شرکت کرده و در مشاغلی همچون قالی‌بافی، گوهرتراشی، خیاطی و … برای خود صاحب شغل و درآمد شده‌اند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه واقفان و خیران فراوانی در این طرح‌ها شرکت کرده و با وقف‌های خود زمینه را برای اشتغال این بانوان فراهم کرده‌اند، اظهار کرد: برخی واقفان با وقف یک یا چند چرخ خیاطی و … به بانوان کمک می‌کنند که با خیاطی آشنا شده و بتوانند در ادامه شغلی به دست آورده و مخارج خانواده را تأمین کنند.

نوروزپور بیان کرد: هیئت‌امنای بقاع متبرکه نیز در ادامه این روند به بانوان کمک می‌کند تا بتوانند محصولات خود را در حوزه‌های داخلی و خارجی به فروش رسانده و به کسب درآمد دست پیدا کنند. لذا اشتغال‌آفرینی یکی از برنامه‌های مهم بقاع متبرکه کشور در زمینه اجتماعی است. بنابراین، بهره‌گیری از ظرفیت بقاع در حوزه اشتغال‌زایی زمینه را برای کسب درآمد نیازمندان و نیز برای خود بقاع متبرکه فراهم می‌کند. در حوزه فرهنگی مراکز افق در بقاع متبرکه نیز برنامه‌های ویژه‌ای در طول سال به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان اجرا خواهد شد.

اعزام مبلغ دینی

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف تصریح کرد:‌ طی ماه رمضان سازمان اوقاف اقدام به اعزام مبلغان به بقاع متبرکه شاخص سراسر کشور می‌کند. این مبلغان با حضور در بقاع متبرکه نسبت به برگزاری جلسات روخوانی، روان‌خوانی و تفسیر قرآن کریم اقدام می‌کنند. همچنین، برنامه افطاری ساده نیز طی ماه رمضان امسال در بقاع متبرکه اجرا خواهد شد.

نوروزپور با اشاره به اینکه هزینه برنامه‌ها همگی از سوی موقوفات بقاع و افراد خیر تأمین می‌شود، بیان کرد: ۷۰ درصد این هزینه‌ها از سوی موقوفات بقاع و مردم و حدود ۳۰ درصد نیز از محل موقوفات منطبق تأمین می‌شود. برپایی نماز اول وقت در ماه رمضان و نیز جلسات سبک زندگی اسلامی، آشنایی با مفاهیم قرآنی، اخلاق و تدبر در قرآن و … نیز از برنامه‌های حوزه فرهنگی بقاع متبرکه در ماه رمضان خواهد بود.

وی افزود: در حوزه قرآنی مراکز افق نیز موضوع حفظ قرآن به صورت ویژه در دستور کار بقاع متبرکه قرار دارد. برپایی کرسی‌های تلاوت و جلسات حفظ قرآن در بقاع موجبات شکوفایی استعداد نوجوانان و جوانان در این زمینه می‌شود.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم بقاع متبرکه حضور مبلغان در این امکان متبرکه است که از وظایف ایشان می‌توان به آشناسازی مردم و خیران با وقف پول و دیگر وقف‌ها با توجه به نیازهای روز جامعه است. مبلغان در این راستا در محل بقاع حاضر شده و مردم را در جریان مسئله مهم وقف قرار می‌دهند.

نوروزپور در ادامه سخنان خود گفت: هم‌اکنون همکاری خوبی بین بقاع متبرکه و مدارسی که در جوار این بقاع قرار دارند، انجام شده و مبلغانی که معمولا آخر هر هفته در بقاع حضور دارند، به مدارس رفته و برنامه‌های فرهنگی ویژه‌ای را برای دانش‌آموزان اجرا می‌کنند. امیدواریم با همکاری میان مبلغان و مربیان امور تربیتی مدارس زمینه انس بیشتر دانش‌آموزان را با قرآن و مفاهیم فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: خیران و واقفان می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان اوقاف با هر نیتی که دارند، نسبت به ایجاد وقف اقدام کنند. همچنین، علاقه‌مندان می‌توانند به ادارات اوقاف در سراسر کشور مراجعه کرده و نسبت به نیاز هر منطقه اقدام به ایجاد وقف‌های نوین و جدید کنند. اتاق‌های مشاوره وقف امروز در ادارات اوقاف و بقاع متبرکه شاخص ایجاد شده و نسبت به آگاه‌سازی مردم با وقف‌های جدید اقدام می‌کنند.

→ خواندن مطلب قبلی

آغاز عملیات احداث بیمارستان ۲۴۰ تختخوابی حضرت عبدالعظیم(ع)/حجت‌الاسلام خاموشی: در صورت مشارکت خیرین تسریع در اجرای پروژه صورت می‌پذیرد

خواندن مطلب بعدی ←

حرم مطهر آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی با حضور سرلشکر صفوی افتتاح شد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 2 =