جایزه البرز؛ تنها جایزه علمی بر اساس سنت وقف است/ تجلیل از ۵۸ نخبه علمی در پنجاه و هشتمین سال جایزه البرز

مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز جایزه این بنیاد را تنها جایزه علمی بر اساس سنت وقف دانست و از تجلیل از ۵۸ نخبه علمی در پنجاه و هشتمین سال جایزه البرز در روز سه شنبه ۲۸ مرداد خبر داد.

به گزارش رسامدیا، نشست خبری همایش ملی نخبگان پنجاه و هشتمین سال جایزه بنیاد البرز صبح امروز با حضور حیدر ارشدی مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز برگزار شد.

حیدر ارشدی در این نشست به ارائه تاریخچه ای مختصر از بنیاد فرهنگی البرز پرداخت و با اشاره به فعالیت های این بنیاد در طول بیش از نیم قرن از عمر خود، گفت: این بنیاد صرفاً در بخش اهدای جوایز علمی به نخبگان کشور فعالیت می کند و در طول سال های پیش، بیش از چندین هزار نفر از برترین های کشور را مورد تقدیر و تشویق قرار داده است.
وی یادآور شد: بنیاد فرهنگی البرز در سال ۱۳۴۲ شمسی با هدف کمک به اشاعه فرهنگ کشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر ایرانی و نیز تشویق دانشجویان و دانش آموزان برگزیده، نوباوگان و نوجوانان بااستعداد ایرانی از طریق اعطای جایزه بنیاد البرز به همت مرحوم حسینعلی البرز تاسیس و وقف شد.

ارشدی افزود: مرحوم البرز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل کسالت و انجام عمل جراحی و نقاهت پس از آن در کانادا به سر می برد. به همین جهت ایشان طی نامه ای در سال ۵۸ به امام خمینی (ره) مسئولیت اداره موقوفات بنیاد فرهنگی البرز اعم از منقول و غیرمنقول را با در نظر گرفتن مواد اساسنامه و وقف نامه، به امام (ره) واگذار کرد و بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز مسئولیت این بنیاد را به سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار کرد.

ارشدی به اهمیت نیت این واقف شاخص کشور اشاره کرد و گفت: مطابق آخرین اساسنامه اصلاحی توسط واقف بنیاد در سال ۵۶ شمسی وی هدف از تاسیس بنیاد فرهنگی البرز را صرفا کمک به اشاعه فرهنگ کشور از طریق اعطای جایزه بنیاد البرز قید کرده است و نحوه اجرای نیت خود در اعطای جایزه بنیاد البرز را از طریق برگزاری همایش های ملی دانش آموزی، نخبگانی و تقدیر از دانشجویان، دانش آموزان، مخترعان و دانشمندان دانسته است. فعالیت بنیاد فرهنگی البرز در دهه اول تأسیس بیشتر بر اعطای وام شرافتی به دانشجویان مستعد و کم بضاعت متمرکز بود ولی ایجاد برخی تغییرات در نظام آموزشی، منجر به تغییر رویکرد بنیاد در دهه دوم فعالیت خود مبنی بر اهدای جوایزی به نام جایزه بنیاد البرز به نفرات برتر علمی کشور از مقطع دانش آموز تا دانشمند و همچنین تبدیل وام شرافتی به وام اشتغال به کار شد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز با اشاره به اینکه این بنیاد از زمان تاسیس تاکنون به بیش از سه هزار دانشجو وام تحصیل و اشتغال به کار پرداخت کرده است، اظهار کرد: همچنین این بنیاد به بیش از چهار هزار و ۶۵۰ نفر جایزه حسن تحصیل اهدا کرده است. در دهه اخیر نیز از سوی این بنیاد پنج همایش ملی در تهران و هشت همایش استانی برگزار شده که حاصل آن اهدای جایزه به یک هزار و ۲۵۸ نفر از دانشمندان، مخترعان، دانشجویان، طلاب و دانش آموزان برتر کشوری و استانی بوده است.

وی با اشاره به ویژگی های اختصاصی جایزه بنیاد البرز در مقایسه با جوایز متعدد حال حاضر در کشور، گفت: باسابقه ترین جایزه علمی کشور با بیش از نیم قرن قدمت، تنها جایزه علمی بر مبنای سنت حسنه وقف، استقلال هویت و عدم وابستگی مادی به دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی و دولتی و نیز تنها جایزه غیر دولتی بدون تحمیل هزینه ای برای حضور شرکت کنندگان و قابلیت معرفی به عنوان نوبل ایرانی در تراز جوایز علمی معتبر جهان از ویژگی های جوایز بنیاد فرهنگی البرز است.

وی در مورد نحوه انتخاب برترین ها در دریافت جایزه بنیاد البرز نیز گفت: دانشمندان و مخترعان با همکاری بنیاد ملی نخبگان، دانشجویان علوم پزشکی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشجویان غیرپزشکی با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و طلاب علوم دینی نیز با همکاری معاونت امور نخبگان حوزه های علمیه و دانش آموزان نیز با همکاری وزارت آموزش و پرورش انتخاب می شوند.

مدیرعامل موقوفه البرز در زمینه محل تامین هزینه های جایزه بنیاد البرز، ادامه داد: مرحوم البرز در اساسنامه بنیاد به طور صریح آورده بود که بنیاد به هیچ عنوان حق ندارد به صورت نقدی و یا غیرنقدی از اشخاص حقیقی و یا حقوقی کمک دریافت کند، به همین جهت تمامی جوایزی که به برترین ها اهدا می شود از محل درآمدهای بنیاد فرهنگی البرز تامین می شود و درآمدها نیز از محل دریافت اجاره های رقبات بنیاد حاصل می شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: همایش ملی نخبگان پنجاه و هشتمین سال جایزه بنیاد البرز با هدف تکریم اهالی علم و تجلیل از دانشمندان، مخترعان، دانشجویان و طلاب برتر کشور، با حضور حجت‌الاسلام خاموشی نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و حجت‌الاسلام عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ برگزار می‌شود که به جهت شیوع ویروس کرونا و شرایط خاص کشور، این همایش برای اولین‌بار به‌صورت ویدئوکنفرانس و هم‌زمان در تهران و ۱۷ مرکز استان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این همایش که از ساعت ۱۰ صبح به مدت تقریبی ۲ ساعت آغاز می‌شود، به دلیل پیشگیری از تجمع و حفظ بهداشت همگانی، با حضور محدود منتخبان در سالن اجتماعات سازمان اوقاف و امورخیریه برگزار می‌شود. همچنین به دلیل صیانت از سلامت میهمانانی که در شهرستان مستقرند، این مراسم در اداره‌کل اوقاف استان‌های مربوط برگزار و  از منتخبان تقدیر می‌شود.

ارشدی با اشاره به پوشش مراسم از طریق رسانه ملی گفت: پیرو هماهنگی‌های صورت گرفته، علاوه بر ضبط برنامه تلویوزیونی جهت تهیه گزارش، به منظور پخش از شبکه‌های رسانه ملی، تمهیدات لازم صورت گرفته و قرار است که از طریق فضای مجازی و صفحه نخست سایت آپارات و صفحه بنیاد فرهنگی البرز در اینستاگرام پخش شود.

وی ادامه داد: در این همایش، به مناسبت پنجاه و هشتمین سال جایزه بنیاد البرز از ۵۸ منتخب نخبه تجلیل می‌شود که شامل، ۵ دانشمند، ۶ مخترع، ۱۰ دانشجوی علوم پزشکی، ۳۰ دانشجوی سایر علوم و ۷ طلبه علوم دینی است.

→ خواندن مطلب قبلی

آمادگی دو هزار بقعه برای برپایی مراسم عزاداری در فضای باز

خواندن مطلب بعدی ←

گزارش تصویری نشست خبری معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 1 =