رقابت‌های مسابقات سراسری قرآن پایان یافت / فاصله کیفیت تلاوت‌ها این دوره با ادوار قبل

نوبت دوم آخرین روز از رقابت‌های سراسری قرآن با پخش زنده رادیویی و تلویزیونی با اجرای شرکت‌کنندگانی از استان‌های یزد، همدان، کرمان و لرستان پایان داد و اینگونه با تا لحظات دیگر با برپایی مراسم اختتامیه، پرونده چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه بسته می‌شود.

به گزارش رسامدیا، در نوبت دوم هفتمین روز مرحله پایانی چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش آقایان، به تاریخ ۲۱ آذرماه، که از ساعت ۱۳ آغاز شد و تا اذان مغرب به افق تهران ادامه داشت، اجرای ضبط شده نمایندگان استان‌های یزد، همدان، کرمان و لرستان پخش شد تا در نهایت آخرین بخش این مسابقات به پایان برسد و چشم‌ها به انتظار مراسم اختتامیه و برگزیدگان این دوره از مسابقات بنشیند.

نوبت دوم امروز که با حضور پرشور شرکت‌کنندگان یزدی همراه بود، با قرائت مهدی شایق از قاریان استان یزد آغاز شد. وی که در کارنامه خود نفر پنجم مسابقات سراسری قرآن کریم در سال ۱۳۹۱ و نفر اول جشنواره قرآنی جوانان مساجد سراسر کشور موسوم به «مدهامّتان» در همان سال را دارد، در مسابقات بین المللی قرآن تونس نیز موفق به کسب رتبه نخست شده است. شایق  متولد ۱۳۶۷ در شهر یزد است و قرائت خود را در این دوره از مسابقات با آیات ۷۶ الی ۸۲ سوره مائده در بخش قرائت تحقیق اجرا کرد.

علیرضا رحمانی دیگر شرکت‌کننده یزدی این دوره از مسابقات بود که در رشته حفظ ۲۰ جز قرآن کریم شرکت کرد. بعد از اجرای وی گروه همخوانی آوای وصال از استان یزد در رشته تواشیح بخش‌هایی از سوره نصر و مائده را اجرا کردند. بعد از این اجرا فرازی از دعای نورانی ابوحمزه توسط محمدرضا خوش‌قلب دیگر شرکت‌کننده یزدی پخش شد. خوش‌قلب ۴۳ ساله و دانشجوی کارشناسی ادبیات عرب است که به مرحله نهایی و کشوری دعاخوانی راه یافته است.

حامد سلطانی، دیگر شرکت‌کننده نوبت دوم هفتمین روز مرحله پایانی چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه از استان یزد بود که در بخش قرائت ترتیل آیات مبارک ۱۶۳ سوره بقره را قرائت کرد. شرکت‌کننده بخش حفظ کل قرآن کریم از استان یزد در این دوره از مسابقات، امیرحسن عطارزاده بود. عطارزاده دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث است و ۲۶ سال سن دارد. بعد از وی نیز اجرای حسین خسروی، در بخش قرائت تحقیق از این استان را شاهد بودیم. وی نیز صفحه ۲۱۲ و آیه ۲۶ سوره یونس را قرائت کرد. خسروی نیز ۲۳ ساله و دارای مدرک کارشناسی حقوق است.

محمدحسین حدادزاده دیگر شرکت‌کننده یزدی در بخش قرائت تحقیق این دوره از مسابقات بود، که وی نیز ۲۵ سال سن دارد و دارای مدرک کارشناس ارشد مهندس مکانیک است. بعد از قرائت وی گروه همخوانی آوای وصال یزد دومین اجرای خود را داشت. در پایان، آخرین برگزیده استان یزد محمدرضا زارع‌شاهی بود که وی نیز در بخش قرائت تحقیق شرکت کرد و به اجرای برگزیدگان یزدی در نوبت دوم هفتمین روز مرحله پایانی چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش آقایان پایان داد.

با پایان یافتن متسابقان یزدی، مجری در این بخش از برنامه به سراغ حیدر کسمایی، از اساتید برجسته قرآن کریم و عضو هیئت داوران چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم رفت و با وی در خصوص وضعیت و کیفیت رعایت اصول تجوید شرکت‌کنندگان گفت‌وگوی کوتاهی داشت.

قرائت زیبا با فصاحت مشخص می‌شود

کسمایی با تاکید بر اینکه همه متسابقان و قاریان باید راجع به فصاحت کار کنند، اظهار کرد: باید در نقل‌ها و اموری که در فصاحت آمده دقت نظر کافی وجود داشته باشد، چراکه قرائت زیبا با فصاحت مشخص می‌شود و فصاحت رکن مهمی در تجوید و زیباخوانی قرآن کریم است.

وی با ارائه نظری در خصوص اهدای هدیه به حافظان شرکت‌کننده در این دروه از مسابقات گفت: حافظان وقت زیادی برای حفظ می‌گذارند، و پیشنهاد داد تا برای کسانی که نمره حُسن حفظ را به صورت کامل می‌گیرند هدیه‌ای برایشان در نظر گرفته شود.

بخش بعدی این مسابقات با حضور متسابقان و نمایندگان استان همدان آغاز شد. حمیدرضا شکری اولین شرکت‌کننده از استان همدان بود که در رشته قرائت ترتیل کار خود را آغاز کرد. وی ۳۵ ساله و تحصیل کرده رشته تربیت بدنی و والیبالیست است. اجرای شکری، آیه ۵۳ سوره مبارکه آل عمران بود. دیگر شرکت‌کننده بخش قرائت تحقیق استان همدان، احسان بیات، بود که وی نیز از قاریان قرآن راه‌یافته به مرحله نهایی این دوره از مسابقات است. بیات ۳۳ سال سن دارد و بخش‌هایی از سوره مبارکه نحل آیه شرفه ۷۷ را قرائت کرد.

آخرین برگزیده نهایی استان همدان در بخش حفظ کل، مسعود داودی همراز، حافظ کل قرآن کریم بود؛ وی ۳۲ ساله و حائز رتبه اول مسابقات دانشجویان کشور در بخش حفظ ۲۰ جز قرآن کریم را در کارنامه خود دارد.

بخش دیگر این مسابقات بعد از استان همدان با دیار کریمان، استان کرمان ادامه پیدا کرد. سید محمدعلی موسوی به‌عنوان اولین نماینده این استان در رشته دعاخوانی و برگزیده راه یافته به مرحله نهایی این دوره از مسابقات است. موسوی، ۳۲ ساله دارد و کارشناس ارشد رشته شیمی و معلم آموزش و پرورش است. وی در این بخش فرازی از مناجات شریفه شعبانیه را به زیبای قرائت کرد.

سیدمهدی طیب، ۳۳ ساله و کارشناس رشته الهیات و همچنین حافظ ۲۰ جز قرآن کریم دیگر شرکت‌کننده استان کرمان بود که اجرای وی در بخش حفظ ۲۰ جز پخش شد. پیمان خیرخواه، نیز دیگر شرکت‌کننده قرائت ترتیل از استان کرمان بود. وی ۲۷ ساله، تحصیل کرده رشته نهج البلاغه و معلم قرآن است که سوره مبارکه بقره آیه ۱۳۱ را قرائت کرد.

برگزیده استان کرمان در بخش حفظ کل قرآن کریم، حسین زمانی، ۴۳ سال و تحصیل‌کرده رشته ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی بود که اجرای وی نیز پخش شد. آخرین نفر از نمایندگان استان کرمان، احمدرضا زینعلی، بود که وی در بخش قرائت تحقیق آیات ۱۸ سوره مؤمنون را قرائت کرد. وی ۲۲ ساله و تحصیلکرده رشته مهندسی معماری است.

مسابقات قرآن محل تشخیص ممتازین است نه نمره حسن حفظ

بعد از پایان پخش نمایندگان استان کرمان، مجری برنامه مجدد به سراغ میز داوری در بخش حسن حفظ رفت و گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام نصرالهی داشت. وی با بیان اینکه شرکت‌کنندگان نسبت به مسئله مکث اعتراضاتی دارند که شاید در نبود آگاهی از قوانین داوری در این دوره از مسابقات است، گفت: این مسابقه محل تشخیص ممتازین است نه نمره حسن حفظ، لذا در اینجا می‌خواهیم حافظی را انتخاب کنیم که در سطح ملی به عنوان حفاظ برتر کشوری انتخاب شود به همین دلیل اگر حافظ قرآن مکث بیش‌ از اندازه داشته باشد امتیاز کسر می‌شود. نحوه امتیاز دادن در این بخش بر اساس توافق داوران است. لذا اینکه در قانون مکث، اختلاف نظری باشد، طبیعی است.

پایان بخش این دوره از مسابقات، نمایندگانی از استان لرستان، دیار قیور مردان دلاور، میهمان نوازان و قرآن‌دوستانی بود که با قرائت احسان پیرداده بیرانوند آغاز شد. وی ۳۰ساله و مهندس طراحی جامدات و معلم است. بیرانوند در بخش قرائت ترتیل، آیه ۱۴سوره آل عمران را قرائت کرد.

آخرین شرکت‌کننده چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه، وحید کرمی قاری لرستانی بود که وی نیز دارای مدرک کارشناس ارشد و کارمند علوم پزشکی استان لرستان است. کرمی در بخش قرائت تحقیق آیات ۲۲ سوره مبارک زمر را قرائت کرد و پایان بخش این دوره از مسابقات قرآن کریم بود.

کیفیت تلاوت‌ها مانند دوره‌های قبل نبود

در پایان مجری برنامه به سراغ میز داوری بخش لحن، رفت و گفت‌وگویی را با غلامرضا شاه‌میوه، داشت. شاه‌میوه با اشاره به اینکه کیفیت تلاوت‌ها مانند دوره‌های قبل نبود، گفت: بخشی از این موضوع به کرونا و شیوع آن بر می‌گردد و بخش دیگر آن به این دلیل است که بسیاری از قاریان مجال شرکت پیدا نکردند و شاید به فکر سلامتی خود بودند. لذا به نوعی برخی از استان‌ها از این حیث خالی بودند. اما در عین حال چهره‌هایی را شاهد بودیم که نوید بخش قاریان و حافظان  ممتاز قرآن در آینده خواهند بود. لذا امیدواریم که برای سال‌های بعد تلفیقی از این نوع برگزاری را هم داشته باشیم.

آیین پایانی مرحله پایانی چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه امشب ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه با حضور وزیر فرهنگ و اشاد اسلامی و همچنین، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امروز خیریه با حضور جمعی از عاشقان و فعالان قرآن برگزار و برگزیدگان معرفی خواهند شد.

→ خواندن مطلب قبلی

چهل‌و‌سومین مسابقات سراسری قرآن برترین‌هایش را شناخت

خواندن مطلب بعدی ←

کاهش ۵۰ درصدی هزینه مسابقات سراسری قرآن کریم/ روند برگزاری دوره چهل‌وسوم

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × پنج =