حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی:
کاهش ۵۰ درصدی هزینه مسابقات سراسری قرآن کریم/ روند برگزاری دوره چهل‌وسوم

حجت‌الاسلام خاموشی به تشریح شیوه برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم پرداخت و گفت: با توجه به سبک برگزاری مسابقات و تدابیر اندیشیده شده، هزینه برگزاری مسابقات ۵۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش رسامدیا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی؛ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در آیین اختتامیه چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اظهار کرد: ثبت‌نام اولیه چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از تاریخ ۶ اردیبهشت تا ۱۶ خرداد انجام شد.

وی با اشاره به اینکه بیش ۱۵ هزار نفر برادر و خواهر در این مسابقات ثبت‌نام کردند، افزود: شرکت‌کنندگان در سه مرحله شهرستانی، استانی و سراسری در رشته‌های حفظ ۵ جز، حفظ ۱۰ جز، حفظ۲۰ جز و حفظ کل قرآن کریم، ترتیل، قرائت، اذان، دعاخوانی، مدیحه‌سرایی و تفسیر عمومی قرآن کریم به رقابت پرداختند؛ البته رشته‌های اذان و مدیحه‌سرایی در بخش خواهران نبوده است.

رئیس سازمان اوقاف ادامه داد: در مرحله شهرستانی بیش از ۱۰۰ شهر به‌صورت تجمیعی، مسابقات را به‌صورت حضوری و غیر حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کردند.

خاموشی تصریح کرد: با توجه به مسئله شیوع کرونا اجرای حضوری و غیرحضوری پیش‌بینی شد، لکن اختیار استفاده از دو شیوه مذکور به ادارات کل اوقاف واگذار شد که بر همین اساس برخی استان‌ها با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مسابقات را در تابستان سال جاری به‌صورت حضوری برگزار کردند.

وی افزود: در بخش خواهران ۲۱۰ نفر منتخب استانی در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ ۲۰ جز، حفظ کل و دعاخوانی از تاریخ ۱۵ تا ۲۲ آبان به‌صورت غیرحضوری (ارتباط ویدیویی) به رقابت پرداختند؛ در بخش برادران نیز ۲۵۰ نفر منتخب استانی در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل، اذان، دعاخوانی و مدیحه‌سرایی در دو مرحله از ۱۵ تا ۲۱ آذر به رقابت پرداختند.

رئیس سازمان اوقاف گفت: امسال با توجه به غیرحضوری برگزار شدن مسابقات برادران، طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با مراکز صدا و سیمای استان‌ها، برنامه‌های منتخبین استانی از ۱۵ تا ۲۲ آبان ماه ضبط شد که فایل‌های ضبط شده برای مرحله دوم آماده شد؛ در مرحله دوم داوران از ۱۵ تا ۲۱ آذر در قالب برنامه زنده تلویزیونی و براساس فایل‌های تدوین شده به داوری پرداختند و به متسابقین امتیاز دادند.

خاموشی ادامه داد: تعداد کل داوران در مرحله استانی در دو بخش خواهران و برادران ۳۶۰ نفر و در مرحله نهایی ۳۰ نفر بوده است؛ ۱۲۰ نفر از نخبگان قرآنی هم به‌عنوان ناظران فنی و هادیان حفاظ، نظارت بر این دوره از مسابقات را برعهده داشتند.

وی با بیان اینکه با توجه به سبک برگزاری مسابقات و تدابیر اندیشیده شده، هزینه برگزاری مسابقات ۵۰ درصد کاهش داشته است، یادآور شد: در این دوره میزان جوایز رشته‌های مختلف از ۴۵ تا ۱۵۰ درصد افزایش یافته که مجموع جوایز ۸۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به اینکه این سبک برگزاری مسابقات، سبک جدید اجرای مسابقات قرآنی محسوب می‌شود، تاکید کرد: با توجه به تجربه موفق برگزاری چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به‌ شیوه تلویزیونی، تلاش می‌شود سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران نیز با همین شیوه برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با بیان اینکه یقیناً با تدابیر اندیشیده شده می‌توان در کنار سبک حضوری، از این شیوه (غیرحضوری) استفاده کرد، خاطرنشان کرد: در این دوره از مسابقات استفاده مطلوب از فضای مجازی و اطلاع‌رسانی لحظه‌ای با مخاطبین و شرکت‌کنندگان صورت گرفت.

→ خواندن مطلب قبلی

رقابت‌های مسابقات سراسری قرآن پایان یافت / فاصله کیفیت تلاوت‌ها این دوره با ادوار قبل

خواندن مطلب بعدی ←

ایجاد بهره‌وری و افزایش درآمد بقاع متبرکه با استفاده از ظرفیت پنل‌های خورشیدی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 8 =