رقابت تنگاتنگ خوشخوانان مشهد در شب دوم مسابقات سراسری قرآن

دیار خراسان و مشهدالرضا که از دیرباز یکی از کانون‌های اصلی تلاوت و حفظ قرآن کریم بوده و پس از انقلاب اسلامی چهره‌های شاخصی در عرصه آموزش، داوری و مدیریت امور قرآنی داشته است، با هشت قاری نسبتاً مطرح، که اکثر آن‌ها طی سال‌های اخیر در مسابقات متعدد داخلی و خارجی افتخارآفرینی کرده‌اند، به شب دوم مسابقات ورود کرد.

به گزارش رسامدیا، در این دوره از مسابقات، مختار دهقان، قاری ۳۳ ساله و فرهنگی که سابقه کسب رتبه دوم مسابقات بین‌المللی مالزی را نیز در کارنامه دارد، بر اساس قرعه خود به تلاوت آیات ۲۶۰ الی ۲۶۵ سوره بقره پرداخت.

دهقان در شبی که به نظر می‌رسید قفلات را به استحکام همیشه ادا نمی‌کند و از نظر صوتی نیز اصطلاحاً صدایش پایین افتاده است، عمدتاً از نغمات بیات، حجاز و کُرد، بهره برد و حال باید منتظر ماند تا دید عملکرد او از نگاه هیئت داوران که تا پیش از این به عنوان یکی گزینه‌های اصلی کسب رتبه برتر چهل‌وسومین دوره مسابقات مطرح بود، چگونه ارزیابی خواهد شد.

جواد سلیمانی، قاری ۲۹ساله و کارشناس ارشد علوم تربیتی که رتبه سوم مسابقات بین‌المللی اندونزی را در کارنامه دارد، دیگر شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق بود با صدایی نسبتاً سرحال‌تر و تجویدی متقن‌تر نسبت به رقبای خود به تلاوت آیات ۲۹ الی ۴۶ سوره حج پرداخت و عمدتاً از نغمات بیات، کُرد، نهاوند و حجاز استفاده کرد.

امید حسینی‌نژاد، قاری ۳۰ساله، دانشجوی دکتری قرآن و حدیث که به نسخه‌پژوهی کتابخانه آستان قدس رضوی اشتغال دارد و سابقه حضور در مسابقات بین‌المللی ترکیه را نیز داراست، به تلاوت آیات ۷۳ تا ۷۹ سوره توبه پرداخت.

اگرچه او نیز مانند سایر متسابقان از آمادگی همیشگی صوتی برخوردار نبود، اما به ارائه تلاوتی باشهامت پرداخت و در گستره تنغیمی متنوعی همچون بیات، رست، چهارگاه و نهاوند به تلاوت پرداخت.

در ادامه شب دوم چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، هادی اسفیدانی، قاری ۲۷ ساله و کارشناس مهندسی برق که سابقه افتخارآفرینی در مسابقات بین‌المللی کرواسی را در کارنامه دارد، بر اساس قرعه انتخابی به تلاوت آیاتی از سوره مؤمنون پرداخت. او در تلاوت خود که به نظر می‌رسید از اعتماد به نفس کافی برخوردار است، گام‌های بلندتری در ارتفاع صوتی از خود ارائه داد و عمدتاً از نغمات بیات، رست، حجاز و نهاوند بهره برد.

مسعود موحدی‌راد، قاری ۲۷ساله و سخت‌کوش اهل نیشابور دیگر شرکت‌کننده امشب بود که به تلاوت آیات ۳۸ الی ۴۵ سوره آل عمران پرداخت و ضمن ارائه‌ تلاوتی نسبتاً مستحکم و با جدیت، عمدتاً نغمات رست و نهاوند را ارائه کرد.

در ادامه، حمید صفدری، قاری ۳۰ ساله و دانشجوی دکتری رشته اقتصاد، بر اساس قرعه خود به تلاوت آیات ۳۱ الی ۳۷ سوره اعراف پرداخت و عمدتاً از نغمات بیات، حجاز، سه‌گاه و نهاوند بهره برد. صفدری، گرچه می‌کوشید تلاوتی با اعتماد به نفس ارائه دهد، از لرزش نسبی صدا در سراسر تلاوت خود مصون نماند و نیز به نظر می‌رسد نسبت به رقبای خود امتیاز بیشتری را در بخش تجوید از دست دهد.

در ادامه، حمید حق‌طلب، ۳۶ ساله و دارای لیسانس علوم اجتماعی به تلاوت آیات ۳۵ الی ۴۱ سوره انفال پرداخت که گرچه نسبتاً با اعتماد به نفس و استحکام تلاوت کرد، اما کمبود نفس در تلاوت او به چشم می‌آمد. حق‌طلب عمدتاً از نغمات بیات، رست، سه‌گاه و کُرد بهره برد و همچون حمید صفدری از معدود قاریان امشب بود که جواب سه‌گاه را ارائه داد.

حسن ختام تلاوت‎های تحقیق شب دوم مسابقات، تلاوت علیرضا بیژنی، قاری ۲۶ ساله، دارای مدرک کارشناسی ارشد و سطح دو حوزه بود که آیات ۱۰۹ الی ۱۱۵ آل عمران را تلاوت کرد. بیژنی از لحاظ لحنی عمدتاً به اجرای نغمات بیات، حجاز و کُرد پرداخت و در حالی که به نظر می‌رسید، به خاطر قرعه نسبتاً سخت خود استرس دارد، چند مورد از قفلات خود را با استحکام اجرا نکرد.

نکته بارز تلاوت هشت قاری خوشخوان مشهدی، آماده‌ نبودن صوتی آن‌ها به نسبت تلاوت‌هایی که در سال‌های اخیر داشته‌اند، بود. نکته‌ای که از دید هیئت داوران مغفول نماند و در ادامه یکی از داوران بدان اشاره کرد.

همچنین از لحاظ لحنی نیز نغمات کُرد و نهاوند نسبتاً پرتکرارترین مقام‌های مورد استفاده از سوی قاریان بودند که به زعم برخی از قراء مقام‌هایی سرنوشت‌ساز در مسابقات محسوب می‌شوند؛ اگر با زیبایی و اتقان اجرا شوند، احتمالاً امتیاز بیشتری را عاید متسابقان می‌کنند و اگر به طور صحیح و اقناع‌کننده اجرا نشوند، هارمونی تلاوت را زایل می‌کنند.

→ خواندن مطلب قبلی

منحصر‌به‌فردترین شرکت‌کننده‌ها در دومین شب برگزاری مسابقات سراسری قرآن

خواندن مطلب بعدی ←

فعالیت پژوهشی چشمگیر دانشکده علوم قرآنی اصفهان در حوزه وقف

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − سه =