۶ میلیارد ریال برای مرمت بازار شمس‌السلطنه نراق استان مرکزی هزینه شد

مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر نراق از صرف ۶ میلیارد ریال برای عملیات مرمت اضطراری بازار شمس‌السطنه این شهر خبر داد و گفت: مرمت و بازسازی این بازار تاریخی بر اساس تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه بین ادارات کل میراث فرهنگی و اوقاف استان مرکزی با شهرداری انجام شد.

به‌گزارش رسامدیا، «پروین‌سادات طیبی» افزود: در این مرحله، مرمت و سبکسازی مجموعه بام بازار نراق و همچنین مرمت جداره‌های داخلی بازار و پاکسازی طاق و تویزه‌های(در اصطلاح معماری سنتی، باریکه‌هایی از سقف های قوسی شکل که فشار بارها را به دیواره‌های جانبی و پایینی انتقال می‌دهد) آجری انجام شد.

وی ادامه داد: عملیات مرمت و نجات‌بخشی بام مجموعه بازار شمس‌السلطنه نراق از تاریخ ۱۷ تیر ماه امسال با نظارت عالیه میراث‌فرهنگی آغاز شده و اکنون در مرحله پایانی است.

وی  اظهار داشت: ۳۰ تابلو به منظور معرفی آثار تاریخی محدوده بافت تاریخی ساماندهی و ساخته و ۲ تابلو در مبادی ورودی و خروجی شهر نراق برای راهنمای گردشگران نصب شد.

مدیر پایگاه بافت تاریخی نراق افزود: شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی دومین شهر تاریخی کشور با حدود چهار هزار نفر جمعیت است که در مسیر مناطق گردشگری قم، اصفهان و دلیجان قرار دارد.

طیبی گفت: بافت تاریخی منحصر به فرد نراق از نوع شهرهای ماسوله و یزد با دیوارهای کاهگلی و با ترکیبی از بناهای تاریخی، معابر سنگ‌فرش و آب روان و باغ‌های حاشیه است و معماری این شهر دست نخورده مانده و هر ساله میزبان هزاران گردشگر است.

وی اضافه کرد: این شهر کوچک، تاریخی و دست نخورده با ساکنان معتقد و مذهبی مسافران را به یاد گذشته‌های ایرانی اسلامی می‌اندازد.

مسجد جامع، آب‌انبار حاج مهدی نراقی، کاروانسرا و تاجرسرای حاج مهدی و کاروانسرای شمس‌السلطنه در داخل بازار، آب‌انبار و حسینیه عبدالباقی، مسجد امام‌حسن (ع) یا مسجد محله پایین، خانه فاضلین نراقی، امامزادگان شاه یحیی و شاهزاده سلیمان و چند  خانه‌ تاریخی از جمله آثار شاخص نراق هستند.

→ خواندن مطلب قبلی

لزوم بهره‌مندی از ظرفیت کانون‌های مساجد در راستای ترویج فرهنگ وقف

خواندن مطلب بعدی ←

قدرت‌نمایی نظام انقلاب اسلامی در عصر حاضر بی‌بدیل‌ترین اتفاق‌ها را در سده‌های اخیر رقم زده است

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − سیزده =