بارگاه بی بی حکیمه(س) رتبه سوم طرح آرامش بهاری در کشور را کسب کرد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: براساس ارزیابی های انجام شده از سوی سازمان اوقاف کشور بارگاه بی بی حکیمه (س) رتبه سوم طرح آرامش بهاری در کشور را کسب کرده است.

به گزارش رسامدیا، ابراهیم قاسمی، اظهار داشت: قرارگاه طرح آرامش بهاری سازمان اوقاف از دست اندرکاران طرح آرامش بهاری در آستانه مقدس  امامزاده بی بی حکیمه (س) گچساران قدردانی کرد.

امامزاده آقام شهید، فراشبند (فارس)،امامزاده آقاعلی عباس، بادرود(اصفهان)امامزاده بی بی حکیمه (س)،گچساران(کهگیلویه وبویراحمد)،امامزاده سید مرتضی،کاشمر (خراسان رضوی)،امامزاده سیدسلطان محمد،رودان(هرمزگان)،امامزاده محمدعابد،اراک(مرکزی)امامزاده یحیی(سمنان)،بقعه شیخان(قم) و امامزاده ابراهیم،آمل(مازندران) جزو بقاع متبرکه برتر کشور در اجرای طرح آرامش بهاری هستند.

وی بیان کرد: رضایتمندی زائران در ارائه خدمات مختلف چون مشاوره،مسابقه، آموزش، امکاناتی چون امنیت،روشنایی،آب و اسکان از شاخص های ارزیابی طرح آرامش بهاری بوده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران تاکید کرد: ۵۰ نفر از کارکنان اداره اوقاف،اعضای هیات امنا و  تعدادی از دستگاه های اجرایی خدمات رسان همزمان با تعطیلات نوروزی از مهمانان این مکان مقدس پذیرایی می کنند.

قاسمی اظهار کرد: استقرار اکیپ های پزشکی، آمبولانس،نظارت بازرسان تعزیرات بر رقبه های تجاری بازارچه حرم بی بی حکیمه(س) و سایر امکانات مورد نیاز زائران از برنامه های پیش بینی شده در نوروز امسال برای رفاه حال زائران حرم بی بی حکیمه (س)است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران تاکید کرد: براساس آخرین آمار که روز گذشته اعلام شده تعطیلات نوروزی امسال ۵۲هزار زایر به حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در این شهرستان مشرف شده اند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه  گچساران تصریح کرد: امسال  طرح نوروزی آرامش بهاری در سه بقعه متبرکه حضرت بی بی حکیمه (س) دختر بلافصل امام موسی کاظم(ع)، بقعه متبرکه کاکامبارک (ع) و امامزاده جعفر (ع) در این شهرستان در حال برگزاری است.

قاسمی عنوان کرد: خیمه معرفت یکی از برنامه های شاخص طرح نوروزی آرامش بهاری با حضور مبلغان بومی و غیر بومی ، برادر و خواهر در غرفه های کودک و نوجوان ،غرفه پاسخگویی به سوالات شرعی ، غرفه جمعیت و فرزند آوری از برنامه های این طرح است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران تصریح کرد: همچنین در غرفه کودک و نوجوان این بقاع متبرکه  مسابقه های «قرآن بخوان و جایزه بگیر » و «نقاشی بکش و جایزه بگیر» در حال اجراست.

قاسمی گفت: برنامه شب های حرم به عنوان یک ویژه برنامه هرشب در بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه (س) برگزار می شود که حال و  هوای عرفانی برای زایران ایجاد کرده است.

قاسمی از فعالیت های هیأت امنا و خدام بقاع متبرکه  و ادارات دولتی خدمات رسان شهرستان گچساران در طول ایام نوروز قدردانی کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: در تعطیلات نوروزی پیش  از دوران کرونا روزانه هزاران نفر از سراسر ایران اسلامی و کشورهای حوزه خلیج فارس به بقعه متبرکه بی بی حکیمه مشرف می شدند و انتظار می رود امسال نیز زایران زیادی از این جاذبه زیارتی دیدن کنند.

به گفته کارشناسان در زمان حکومت بنی عباس که فشار به شیعیان فزونی گرفت گروه هایی از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در چند دوره متوالی از مرزهای عراق خارج و خود را به ایران رساندند.

یکی از این گروه ها کاروانی به سرپرستی احمد بن موسی حضرت شاهچراغ (ع) بود که به قصد عزیمت به دیار خراسان وارد خوزستان شدند اما در بین راه لشکریان مأمون به این کاروان حمله کردند و هر کدام از این اعضای کاروان ها به سمتی رفتند.

حضرت بی بی حکیمه(س) در درون غاری که در تنگه ای در جنوب گچساران قرار داشت مخفی شد و در همان مکان بر اثر بیماری وفات یافت.

در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این سلاله پاک نبی اکرم (ص)به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته و در دوره های مختلف بازسازی شد.

مطالعه سیر تاریخی این آستانه نورانی نشان می دهد که در دوره صفویه به دستور شاه عباس نوسازی، در سال ۱۰۹۹ هجری قمری از سوی حسن علی خان زنگنه تعمیر و پس از آن عطا الله بیک حاکم وقت منطقه ،این بقعه را مرمت کرد.
حرم مطهر امامزاده بی بی حکیمه (س) در ۸۰ کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است و سالانه بیش از یک میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی از این مکان مقدس دیدن می کنند.

→ خواندن مطلب قبلی

اسکان بهاری روزانه ۲۰ هزار نفر در زائرسراهای بقاع متبرکه

خواندن مطلب بعدی ←

آرامش بهاری امامزادگان یزد با استقبال مسافران نوروزی همراه شد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × دو =