۲ هزار و صد میلیارد تومان برای اجرای نیت واقفان هزینه شده است

معاون امور مجلس و استان های اوقاف و امور خیریه گفت: بیش از دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در یکسال گذشته برای اجرای نیت واقفان در کشور هزینه شده که پیش از این ۳۱۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده بود که این تفاوت نشان دهنده اهتمام اوقاف به اجرای نیت واقفان است.

به گزارش رسامدیا، حجت الاسلام سیدناصرالدین نوری زاده در بازدید از موقوفه بازسازی شده محمدعلی زرگران در حاشیه خیابان مسجد جامع یزد و در جمع مدیران اوقاف و امورخیریه استان یزد افزود: در این دوره اهتمام بسیار زیادی به نیت واقفان صورت گرفته که اجرای نیت آنان نقش مهمی در گسترش فرهنگ وقف دارد .

وی ادامه داد: برای افزایش در آمد موقوفات نیز فعالیت های متنوعی صورت گرفته از جمله سرمایه گذاری در زمینه دانش بنیان ها و پروژه های کشاورزی و دامداری و حتی تجهیزات پزشکی و صنایع هوایی نیز از دیگر رویکردهای اوقاف و امورخیریه بوده که این روند ادامه خواهد یافت.

 

دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای نیت واقفان هزینه شده است

معاون امور مجلس و استان های سازمان اوقاف و امورخیریه در مورد احیای موقوفات بدون استفاده از جمله موقوفات میراثی در یزد اظهار داشت: پیشنهاد اوقاف این است که مردم را در احیای موقوفات شرکت دهیم و در شهرستان هایی مثل یزد که تعداد زیادی زمین و موقوفه بلااستفاده وجود دارد ، می توان با مشارکت مردم این ظرفیت ها را احیا کرد و از مزیت گردشگری در استان یزد به بهترین نحو استفاده کرد.

حجت الاسلام نوری زاده ادامه داد: یزد پایگاهی برای گردشگری مذهبی کشور است و با مزیت هایی که در این منطقه وجود دارد می توان با همکاری مردم اقدامات بسیار بزرگی در جهت احیای موقوفات انجام داد ، البته باید با تشکیل کارگروهی نسبت به رفع مشکلات این حوزه و همکاری دیگر دستگاه های اداری اقدام کرد.

وی گفت: کسب درآمد هدف این نهاد نیست بویژه اینکه در ایام کرونا و به دلیل عدم فعالیت اقتصادی ، همکاری لازم با کسبه و افرادی که در زمین و املاک وقفی فعالیت داشتند، صورت گرفت ، از طرفی دیگر درخواست داریم مردم نیز همچنان وقف را از خودشان بدانند و در راستای عمل به نیات واقفان در این امر خداپسندانه پشتیبان اوقاف و امورخیریه باشند.

 

دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای نیت واقفان هزینه شده است

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد نیز در این نشست گفت: پیشنهاد داده ایم تا شورای وقف با حضور استاندار تشکیل شود و می توان این اقدام را در سراسر کشور انجام داد تا بخشی از مشکلات وقف از این طریق رفع شود و همچنین در زمینه احیای موقوفات نیز به دلیل طرح های غیراقتصادی که توسط شهرداری ها بر روی این املاک مشخص شده، لذا صرفه اقتصادی ندارد .

حجت الاسلام حسین زارع زاده اظهار داشت: تعداد زیادی آب انبار و دیگر اماکن موقوفه در سطح استان یزد به صورت بلااستفاده وجود دارد و آماده هر گونه همکاری در راستای احیای این بناها و عمل به نیات واقفان هستیم و اقشار مختلف می توانند در این زمینه با اوقاف و امورخیریه استان همکاری کنند.

محمدحسین کاظمی، رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان یزد نیز در این نشست گفت: درخواست می‌شود که قانون حمایت از اماکن موقوفه تصویب و اجرایی شود زیرا سرمایه گذاری در شهر یزد در بسیاری از موارد به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی عملا تعطیل شده و هیچ کاری نمی توان انجام داد چون برآورد قیمت زمین وقفی را ۳۰ درصد انجام می دهند ولی عوارض آن مانند زمین های عادی و صد درصد محاسبه می شود و کاربری های بی ارزش را برای زمین های وقفی مشخص کردند .

موقوفه محمدعلی زرگران که مدت ها رها شده بود، با مشارکت اوقاف و بخش خصوصی و با سرمایه گذاری ۳۵ میلیاردتومان بازسازی شده و با ۳۸ اتاق و ۹۶ تخت فعال در مراحل پایانی بازسازی و بهره برداری قرار دارد.

→ خواندن مطلب قبلی

۶۵۰ طرح سرمایه گذاری در بقاع متبرکه و موقوفات کشور فعال شد

خواندن مطلب بعدی ←

ثبت نام چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم کشور تا ۱۵ خرداد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + یک =