اجرای طرح تابستانه نشاط معنوی در بیش از ۷۰ درصد بقاع متبرکه البرز

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز با اشاره به فرارسیدن فصل تابستان و اجرای طرح نشاط معنوی ویژه اوقات فراغت در بقاع متبرکه، گفت: در تابستان سال جاری بیش از ۷۰ درصد امامزادگان و بقاع متبرکه میزبان اجرای این طرح هستند.

به گزارش رسامدیا، حجت الاسلام والمسلمین «علی دشتکی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اوقات فراغت برای تمام اقشار و گروه های سنی جامعه همچون کودکان، نوجوانان، جوانان و زنان و مردان و بانوان خانه دار و شاغل اختصاص دارد، افزود: طرح تابستانه نشاط معنوی باموضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی توسط مراکز افق امامزادگان و در بقاع متبرکه اجرا می شود.

وی یکی از مهمترین برنامه ها در طرح نشاط معنوی را با موضوع فضای مجازی دانست و اظهار کرد: این روزها فضای مجازی و بازی های رایانه های به شدت نسل جوان ما را خود مشغول کرده که اگر مدیریت نشود به شدت مخرب و خطرناک است.

وی با بیان اینکه طرح نشاط معنوی با هدف ایجاد هویت دینی و اسلامی با استفاده از روش های نوین آموزشی و معارفی غیرمستقیم و استفاده از ابزارهای روز و جذاب همانند ظرفیت سالم فضای مجازی و ارتباط گیری موثر صورت می گیرد، گفت: زمینه سازی تربیت نسل جوان و نوجوان برای کادر سازی مدیریت بقاع متبرکه و مراکز افق از دیگر اهداف این طرح به شمار می رود.

دشتکی افزود: بقاع متبرکه در طول سال برای اوقات فراغت زائران و مجاوران برنامه ریزی کرده که امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده از ابزارهای مدرن در زندگی باعث شده که اوقات فراغت مردم بیشتر شود.

اجرای برنامه های عمومی و تخصصی برای مادران

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز تصریح کرد: اوقات فراغت برای تمام اقشار جامعه همچون بانوان و مادران خانه دار در بخش عمومی و تخصصی وجود دارد که بخش عمومی اجرای برنامه های همیشگی در بقاع متبرکه و ایجاد فضای حضور خانواده ها در بقاع متبرکه و استفاده از برنامه های مذهبی، فرهنگی، قرآنی و اجتماعی است.

وی گفت: برنامه های تخصصی هم در طول سال برگزار می شود که از جمله آموزش های سبک زندگی ایرانی اسلامی، مهارت آموزی مذهبی از جمله کلاس های روخوانی و روانخوانی قرآن کریم و مفاهیم قرآن کریم است.

آغاز طرح نشاط معنوی از ۱۵ تیرماه

دشتکی با بیان اینکه علاقمندان به شرکت در طرح تابستانه نشاط معنوی تا ۱۴ تیرماه فرصت ثبت نام دارند، افزود: این طرح در آستانه عید سعید غدیر خم از روز پنجشنبه ۱۵ تیرماه در بقاع متبرکه البرز آغاز و تا پایان مرداد ماه ادامه خواهد یافت.

وی مراسم پایانی این طرح را در روز اول شهریور ماه عنوان و اظهار کرد: مخاطبان اصلی این طرح دختران و پسران در رده سنی هشت تا ۱۸ سال هستند که با حضور مربیان و مبلغان بومی و غیربومی آموزش ها ارایه می شود.

وی یکی از برنامه ها در این طرح را با توجه به نزدیک بودن ماه محرم، تشکیل هیات جوانان و نوجوانان دانست و گفت: برخی از هیئات تشکیل و یا تشکیل می شود که در این طرح تربیتی مربی و مبلغ به صورت چهره به چهره آموزش ها را به مخاطب ارایه می دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز برگزاری کلاس های معارف، روخوانی، روانخوانی، آداب اجتماعی، شناخت فضای مجازی و سواد رسانه و همچنین آداب هیات داری و توانمندسازی نوجوانان و جوانان با ایجاد انگیزه برگزاری هیات و برپایی خیمه عزا و تهیه اطعام را از دیگر برنامه های طرح نشاط معنوی عنوان کرد.

وی یکی دیگر از این برنامه ها را «طرح من قرآن را دوست دارم» دانست که با محوریت آستان قدس رضوی در بقاع متبرکه برگزار می شود ضمن اینکه آموزش های ورزشی شنا، فوتبال، والیبال و هنرهای رزمی و آمادگی جسمانی نیز برگزار می شود.

وی تصریح کرد:‌همچنین آموزش های مهارت های ۱۰ گانه زندگی با موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی و آموزش های فنی هنری مهارتی توسط اساتید فنی و حرفه ای در دو موضوع ویژه دختران و پسران به صورت جداگانه برگزار می شود.

دشتکی برگزاری برنامه های اردویی یک روزه را با میزبانی بقاع متبرکه که در فضای خوش آب و هوا هستند نیز از دیگر برنامه ها عنوان کرد و افزود: این برنامه ها با همکاری بسیج، آموزش و پرورش، کانون های فرهنگی هنری و فنی و حرفه ای اجرا می شود.

اوقات فراغت فرصتی برای استفاده بهینه از ساعات عمر

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز در ادامه با بیان اینکه اوقات فراغت به معنای آسایش و آسودگی از کار روزانه است ضمن اینکه یک کار اصلی معنا شده، گفت: شخص در این اوقات هیچگونه تکلیف و کار موظفی را عهده دار نبوده و با رضایت و انگیزه که عامل انتخاب و نقش اساسی را دارد با میل و انگیزه شخصی خود به یک کار خاصی می پردازد.

وی ادامه داد: اوقات فراغت به معنای بیکاری و وقت آزاد و مرده نیست بلکه اوقات فراغت فرصت بسیار خوبی است تا شخص زمان رها شدن از مباحث روزمره و شغلی به صورت آزادانه از سر رضایت درونی عهده دار نحوه گذران ساعات عمر خودش باشد که حساسیت زیادی در زندگی انسان دارد.

وی با بیان اینکه بی تفاوتی به این موضوع می تواند آسیب ها و انحرافات فراوانی به بار بیاورد، اضافه کرد: وقتی نوجوان و جوان ما در این زمان احساس شکوفایی و استقلال می کند که بهترین رویکرد و استفاده را در پیشرفت برنامه هایش داشته باشد.

وی به اهمیت موضوع اوقات فراغت اشاره کرد و گفت: اوقات فراغت اگر به درستی استفاده نشود آسیب زننده است و همچون یک شمشیر دو لبه است که غفلت یا بی توجهی به آن موجب انحراف و سقوط یک فرد یا اجتماع شود.

دشتکی تاکید کرد: مسوولیت مسوولان ذیربط نسبت به اوقات فراغت دوچندان است که برای جوانان و نوجوانان باید برنامه های شادی آفرین، سرگرم کننده و لذت بخش طرح ریزی کنند تا باعث رشد و کمال انسان شود.

در استان البرز یکصد امامزاده در ۸۵ بقعه متبرکه آرمیده اند.

→ خواندن مطلب قبلی

برگزاری جشن های دهه ولایت و امامت در دو هزار امامزاده و بقعه متبرکه کشور

خواندن مطلب بعدی ←

8 وقف جدید در سیستان و بلوچستان ثبت شد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 11 =