دغدغه ایمانی مردم را پای کار قرار دوازدهم آورده است

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به طرحی که از سال گذشته با هدف انگیزه دادن و ایجاد اعتماد به نفس با عنوان شمیم خدمت تدوین و ابلاغ شده است، گفت: بر اساس اجرای این طرح برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی حتما نباید سرمایه کلان داشته باشیم با سرمایه اندک هم می شود کسب و کار راه انداخت.

به گزارش رسامدیا، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در همایش دبیران طرح قرار دوازدهم که امروز 14 تیرماه به منظور همفکری و انتقال تجربیات در محل سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، با اشاره به ضرورت اجرای طرح قرار دوازدهم که از ابتدای سال گذشته شروع شده و هر ماه در حال انجام است، گفت: قطعاً افرادی که در مجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه و مجموعه های مرتبط با این سازمان مشغول فعالیت هستند، مانند هیئت امنای بقاع متبرکه، افرادی که در مراکز افق حضور دارند و… به فعالیت‌های این سازمان اشراف دارند که برخی موقوفات توسط خیرین و واقفین برای رسیدگی به نیازمندان و مساکین با ساز و برگ مختلف و قیودات متعدد وقف شده است. پیش از این رسیدگی به نیازمندان با مراجعه حضوری آنها به ادارات اوقاف صورت می‌گرفت و اینکه این افراد نیازمند هستند یا خیر و چه رسیدگی‌هایی باید صورت پذیرد قاعده‌مند نبود.

وی با تأکید بر اینکه عمومیت بحث رسیدگی به نیازمندان در دستورات اهل بیت(ع) بوده و روایات و نکات جدی در سیره اهل بیت(ع) دیده‌ایم که نشان می‌دهد هر شخص مسلمان در این زمینه مکلف است به هر میزانی که در توانش باشد، به نیازمندان کمک کند، افزود: در دوران کرونا شرایطی پیش آمد و ولی امر مسلمین دستوری را صادر کردند با عنوان کمک‌های مؤمنانه، مواسات و رزمایش همدلی و ظرفیت موجود در امامزادگان با توجه به اعتقادی که مردم به این مراکز دارند و حضور جهادی مردم نشان داد که این ظرفیت در بقاع متبرکه خیلی خوب می‌تواند فعال شود.

حجت‌الاسلام عادل عنوان کرد: حتما در مناطق خود اطلاعات لازم را در زمینه اجرای این طرح دارید. آمار کشوری هم رقم قابل ملاحظه‌ای بوده است. آنچه در این مدت بیش از 2 سال اتفاق افتاده، توزیع دو نیم میلیون بسته ارزاق و بیش از یک میلیون بسته بهداشتی و درمانی بوده و ابتکارات بسیاری در این زمینه صورت گرفته به عنوان مثال در یکی از روستاهای اصفهان خیری 100 کپسول اکسیژن را در اختیار افراد بیمار کرونایی قرار داد، زیرا بعضی از افراد که دچار کرونا شده بودند فقط نیاز به اکسیژن داشتند. در این زمینه یک همکاری دو جانبه بین امامزاده و مؤسسه خیریه شکل گرفت و افراد بیمار شناسایی شدند و با هماهنگی پزشک، کپسول در اختیار بیمار قرار گرفت و با این اقدام گویی یک بیمارستان صد تختخوابی راه اندازی شده بود و نشان داد این ظرفیت خیلی می‌تواند کارساز باشد.

وی افزود: با تمام هجمه‌هایی که از سوی دشمنان وارد می‌شود، اما به محض اینکه پرچم امامزاده بلند می‌شود، مردم چه برای اطعام و چه برای کمک به نیازمندان می‌شتابند و در این مقطع که این اختیار به ما سپرده شده، تکلیف ما مضاعف است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه طرح‌های شمیم خدمت و قرار دوازدهم را مکمل هم دانست و گفت: شبهه‌هایی وارد می‌شود مبنی بر اینکه با این اقدامات، فقیرپروری می‌کنید، اما استدلال این است که وقتی پیرمرد یا پیرزنی ضعیف و ناتوان هستند و توان کار کردن ندارند باید از آنها حمایت شود و این بر هر مسلمان وظیفه است و البته در کنار این موضوع آموزش اشتغال را به جوانان داریم و ابزار کار در اختیار افراد قرار می‌دهیم.

وی عنوان کرد: طرح قرار دوازدهم به این منظور اجرا می‌شود که افرادی که واقعا نیازمند هستند شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند بر همین مبنا در سال گذشته طرح قرار دوازدهم طراحی شد و به استان‌ها ابلاغ شد و خیلی زود جای خودش را باز کرد و معلوم شد بخش عمده کار در مسیر خودش تعریف شده است. حلاوت لذت این کار به این است که کار، مردمی پیش رود و دغدغه ایمانی است که مردم را پای این کار می‌آورد.

حجت‌الاسلام عادل بیان کرد: طرح قرار دوازدهم با نام امام زمان (عج) گره خورده و روز دوازدهم ماه افراد احساس می‌کنند با امام زمان خود عهد و پیمانی را می‌بندند و کاری می‌کنند که دل امام زمان(عج) شاد شود و در این یک سال و اندی در کنار رسیدگی به نیازمندان و تهیه بسته ارزاق، موضوعاتی به اقتضای روز پیگیری شده است.

وی تصریح کرد: همه امامزاده‌ها، فرزندان اهل بیت(ع) و نور چشم ما هستند و تفاوتی نمی‌شود قائل شد، اما به جهت محل جغرافیایی استقرار بقاع متبرکه و اینکه در شهر یا بین مسیرها واقع شده باشند، ظرفیت‌ها و حضور افراد متفاوت است، طبیعتا نمی‌توانیم بگوییم در هشت هزار بقعه متبرکه این اتفاق بیافتد اما می‌توانیم بگوییم حداقل در یک سوم این بقاع این اتفاق می‌تواند رقم بخورد. به هر حال این کار، عهد و پیمانی است که با امام زمانمان بسته‌ایم، امید است استمرار  پیدا کند.

→ خواندن مطلب قبلی

فضای بقاع متبرکه باید در خدمت تولید و اشتغال باشد

خواندن مطلب بعدی ←

سفره غدیر را در زیارتگاه‌ها پهن کنیم

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + شش =