سفره غدیر را در زیارتگاه‌ها پهن کنیم

یکی از اعمال سفارش شده در روز عید غدیر روزه گرفتن است و از طرف دیگر به اطعام مومنان سفارش شده است. در برخی روایات آمده است کسی که در روز غدیر سفره‌ای برای کسی پهن کند مانند فردی است که تمام پیامبران و صدیقین را غذا داده است.

به گزارش رسامدیا، اگرچه در سال های اخیر جشن های عید غدیر در سطح کشور گسترش یافته و جشن مردمی ۱۰ کیلومتری غدیر در تهران از سال گذشته رنگ و بوی دیگری به خود گرفته ولی از برخی نهادها انتظار بیشتری می رود که توجه ویژه ای به این روز داشته باشند؛ همانگونه که برای ماه های محرم و صفر سنگ تمام می گذارند و برخی از بزرگان معتقدند اگر مساله ولایت و عید غدیر به خوبی تبلیغ می شد، عاشورایی اتفاق نمی افتاد.

برخی از نهادها و مراکز فرهنگی و مذهبی به مناسبت دهه ولایت و امامت برنامه های بسیاری را برای بزرگداشت غدیر انجام می دهند. مثلا سازمان تبلیغات اسلامی در این روزها با اعزام مبلغ به تبلیغ پیام غدیر و ولایت امیرمومنان می پردازند. سازمان اوقاف و امور خیریه نیز برنامه های ویژه ای در بقاع متبرکه تدارک می بینند و با برگزاری سخنرانی، مدیحه سرایی و پذیرایی از زائران این دهه را گرامی می دارند ولی همانگونه که یکی از بهترین کارهای سفارش شده در آموزه های دینی برای بزرگداشت این روز، پهن کردن سفره و اطعام مومنان است،

یکی از راه های تبدیل کردن روز عید غدیر به عنوان یک روز خاص این است که متولیان همه زیارتگاه ها و امام زادگان به ویژه آستان قدس رضوی که توان مالی خوبی دارند با مشارکت مومنان و علاقه مندان، یک روز را برای اطعام زائران درنظر بگیرند؛ همانگونه که در ماه مبارک رمضان ۳۰ شب سفره های افطار برای روزه داران پهن و از آنان پذیرایی می شود.

البته مشارکت مردمی یکی از ویژگی های بزرگداشت این روز است و بسیاری از مومنان علاقه مند هستند تا در ثواب اطعام این روز بزرگ مشارکت داشته باشند؛ هر چند تولیت زیارتگاه ها و بقاع متبرکه می توانند همانگونه که سفره افطاری ۳۰ شب ماه مبارک رمضان را پهن کنند و روزه داران را از این سفره بهره مند سازند، یک روز را به غدیر اختصاص دهند تا زائران و مجاوران حرم امام رضا(ع) و امام زادگان پس از زیارت و حضور در برنامه های فرهنگی بتوانند در کنار خادمان این حرم ها بر سر سفره اطعام غدیری بنشینند. به عبارت دیگر همان مقدار غذایی که قرار است در غذاخوری های آستان قدس رضوی و سایر زیارتگاه های امام زادگان طبخ شود، در صحن های این زیارت گاه سفره ای پهن شود و همه زائران از آن بهره مند شوند و از طرف دیگر مردم نیز در ثواب بخشی از آن سهیم شوند.

تولیت آستان های مقدس برای مشارکت بیشتر مردم در اطعام مومنان در عید غدیر، تخفیفی را برای غذای این روز درنظر بگیرند تا مشارکت مردم افزایش یابد و آنان نیز از ثواب این اطعام بهره مند شوند. اگر چه در زبان ضرب المثل می گویند سفره نیافتاده، یک عیب دارد ولی سفره افتاده هزار عیب ولی سفره اطعام غدیر سفره ای است که هزاران ثواب و بهره در آن است.

→ خواندن مطلب قبلی

دغدغه ایمانی مردم را پای کار قرار دوازدهم آورده است

خواندن مطلب بعدی ←

ولایت فقیه ثمره ولایت علی بن ابیطالب(ع) است/انقلاب اسلامی با پرچمداری غدیر صورت گرفت

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 15 =