ولایت فقیه ثمره ولایت علی بن ابیطالب(ع) است/انقلاب اسلامی با پرچمداری غدیر صورت گرفت

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه ولایت فقیه ثمره ولایت علی بن ابیطالب(ع) است و انقلاب اسلامی با پرچمداری غدیر صورت گرفت، گفت: غدیر در انقلاب اسلامی متلألأ است و همه جهان باید بیایند در زیر پرچم غدیر یکپارچه حرکت کنند و مقابل نظام سلطه بایستند.

به گزارش رسامدیا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست دبیران طرح قرار دوازدهم که امروز 14 خرداد در محل سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، ضمن تبریک عید سعید غدیر گفت: غدیر برای ما معنای خاصی دارد، معنای خاصش در این آیه شریفه که به پیامبر(ص) ابلاغ شده: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَه» (اى پيامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ كن؛ و اگر نكنى رسالتش را به انجام نرسانده‌ اى) و آیه دیگر «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا…» (امروز، دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین شما پذيرفتم.) نهفته است. از این آیه درمی یابیم اکمال دین و اتمام نعمت با ابلاغ ولایت علی(ع) و پذیرش ولایت ایشان امکان پذیر است.

وی اظهار کرد: مهمترین نعمت برای ما «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ؛ صِراطَ الَّذینَ اَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ؛ غَیْرِالْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لا الضّآلّینَ» است. انعمت علیهم را در سوره حمد و در نمازهای پنجگانه می خوانیم و در دورکعت می گوییم: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ» که اشاره به نعمت هدایت دارد. یعنی با هدایت به کمال دین می رسیم و راه کمال، همان ولایت علی بن ابیطالب(ع) است و در حدیث امام رضا(ع) کاملا روشن بیان شده که «كلمه لا اله الا الله حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی بشرطها و شروطها، انا من شروطها»، «انا» اشاره به شخص حقیقی ولی الله دارد؛ یعنی در زمان علی بن ابیطالب(ع)، علی بن ابیطالب(ع) من شروطها، در زمان امام حسن(ع)، امام حسن(ع) من شروطها تا می رسد به امام رضا(ع)، و انا من شروطها و بعد از امام رضا(ع) فرزندان امام رضا(ع) هرکدام تا امام دوازدهم یعنی ولایت امام علی(ع) همان ولایت امام دوازدهم است که می شود من شروطها، انشاالله که پرخیروبرکت باشد، ما که برکتش را در این نظام خلقت مشاهده می کنیم.

حجت الاسلام خاموشی افزود: ﺩﺭ ﺩﻋﺎﯼ ﻧﺪﺑﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻧﯿﻢ: «ﺃَﯾْﻦَ ﺍﻟﺴَّﺒَﺐُ ﺍﻟْﻤُﺘَّﺼِﻞُ ﺑَﯿْﻦَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﺍﻟﺴَّﻤﺎﺀ»؛ ﯾﻌﻨﯽ ﮐﺠﺎﺳﺖ ﺳﯿﺪ ﻣﻦ ﻣﻮﻻ‌ﯼ ﻣﻦ، ﺁﻥ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺯﻣﯿﻦ ﺑﺎ ﺁﺳﻤﺎﻥ، اشاره به نظام تکوین دارد و «أَیْنَ صاحِبُ یَوْمِ الْفَتْحِ وَناشِرُ رایَةِ الْهُدىٰ؟…» ددرواقع اشاره ام به این است که غدیر یک مهر نظام تکوین و تشریع با هم است؛ یعنی اگر ما در مقام تکوین و وجود، ولی الله را متداخل می دانیم و می گوییم اگر او نباشد يُنَزِّلُ الْغَيْث صورت نمی پذیرد؛ بنابراین اگر او هست باید دعا کرد و روایت گفت. وقتی به ائمه اطهار(ع) مراجعه می کنیم دلمان آرام می شود و این تأثیر تکوین است و در مقام تشریع هم دین بدون ولایت معنا ندارد.
وی با بیان اینکه امروز یکی از سرشاخه های ولایت، ولایت فقیه است، عنوان کرد: با مرور در سنوات گذشته در جهان سیاسی می بینیم که در دریای پرتلاطم سیاستمداران و تواریخ جهان، چگونه کشتی انقلاب پیش می رود که یکی از ثمراتش امنیت است. یک زمانی ایران می خواست در شانگهای وارد شود، اهمیت نمی دادند. الان رؤسای جمهور کشورهایی که دارای حق وتو در سازمان ملل هستند کف می‌زنند که ما را وارد شانگهای کرده اند. رهبر معظم انقلاب اسلامی زمانی که آمریکا به عراق حمله کرده بود، فرمودند: «ما در مقابل استبداد و استکبار هیچ طرفی را نمی گیریم»، که استبداد صدام و استکبار آمریکا بود. استبداد که نابود شد. شهید حاج قاسم سلیمانی آرزویش این بود که در دفاع از عتبات عالیات مقابل داعش شهید شود، از این سرزمین دفاع کرد و آمریکا راهی نداشت جز اینکه ایشان را در عراق ترور کند.
انقلاب اسلامی اثر غدیر است
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: انقلاب اسلامی اثر غدیر است. ما نمی توانیم غدیر را سکولار معنا کنیم. غدیر در متن حکومت اسلامی و انقلاب اسلامی است. غدیر پرچم دار حکومت اسلامی است و این اتفاق بسیار مبارک است.
وی در ادامه با اشاره به آیات 10 و 11 سوره طلاق «أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ الَّذِينَ آمَنُوا ۚ قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْرًا رَسُولًا يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِ اللَّهِ مُبَيِّنَاتٍ لِيُخْرِجَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى
النُّورِ ۚ وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَيَعْمَلْ صَالِحًا يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ قَدْ أَحْسَنَ اللَّهُ لَهُ رِزْقًا» گفت: ذکر، قرآن است و رسول بزرگواری وجود دارد که دستگیری می کند و از ظلمت به نور می برد و این همان اهدنا الصراط المستقیم است. همین است که رسول الله(ص) می گوید من کنت مولاه فهذا علی مولاه، رسول الله(ص) می خواهد بگوید راه من این است. شیعه نفس دینشان علقه ای است که به خاندان عصمت و طهارت دارند. همه جهان باید بیایند در زیر پرچم غدیر یکپارچه حرکت کنند و مقابل نظام سلطه بایستند. این قدرت از نظام ولایی و امت و امام نشأت می گیرد.
حجت الاسلام خاموشی با اشاره به آیه 12 سوره طلاق؛ «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا» اظهار کرد: یعنی نظام تکوین بر اساس تشریع قرار گذاشته شده است. ولایت فقیه ما ثمره ولایت علی بن ابیطالب(ع) است. انقلاب اسلامی با پرچمداری غدیر صورت گرفت و غدیر در انقلاب اسلامی متلألأ است. اگر نبود نظام سیاسی دیگری باید وجود داشت.
وی افزود: دو بال برای رسیدن به بهشت در آیات قرآن وجود دارد یکی أَقیمُوا الصَّلاةَ و دیگری آتُوا الزَّکاةَ است. اما چرا جهنمی می شویم؟ دو عامل یکی اهل نماز نبودن و دیگری اهل رسیدگی به مساکین نبودن عامل رفتن به جهنم است. در سوره حاقه آمده است: «وَ اَمَّا مَنْ اُوتِیَ کِتابَهُ بِشِمالِهِ فَیَقُولُ یا لَیْتَنی‌ لَمْ اُوتَ کِتابِیَهْ (25) وَ لَمْ اَدْرِ ما حِسابِیَهْ (26) یا لَیْتَها کانَتِ الْقاضِیَةَ (27) ما اَغْنی‌ عَنِّی مالِیَهْ (28) هَلَکَ عَنِّی سُلْطانِیَهْ (29) خُذُوهُ فَغُلُّوهُ (30) ثُمَّ الْجَحیمَ صَلُّوهُ (31) ثُمَّ فی‌ سِلْسِلَةٍ ذَرْعُها سَبْعُونَ ذِراعاً فَاسْلُکُوهُ (32) اِنَّهُ کانَ لا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظیمِ (33) وَ لا یَحُضُّ عَلی‌ طَعامِ الْمِسْکینِ (34) فَلَیْسَ لَهُ الْیَوْمَ‌هاهُنا حَمیمٌ (35) وَ لا طَعامٌ اِلاَّ مِنْ غِسْلینٍ (36) لا یَاْکُلُهُ اِلاَّ الْخاطِؤُنَ (37) فَلا اُقْسِمُ بِما تُبْصِرُونَ (38) وَ ما لا تُبْصِرُونَ (39) اِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَریمٍ (40) »؛ خاطئون منظور خطا در ایمان و عمل است، یعنی کسی که خداپرست نباشد، خطای در ایمان کرده و خطای در عمل این است که به مردم رسیدگی نکرده است.

امامزادگان باید ملجأ و پناه رفع مشکلات نیازمندان باشند

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: روزی که بحث فعالیت های اجتماعی را در بقاع متبرکه مطرح کردم بر این مطلب ایمان و یقین داشتم که اگر امامزاده ها بودند کارشان چه بود؟ قطعا رسیدگی به مردم بوده و خاطراتی که وجود دارد همین را بازگو می کند. بعضی از آنها علمایی بودند که زبانزد عام و خاص بودند و از مردم دستگیری می کردند و خاندان عصمت و طهارت و حضرت علی(ع) را داریم که به ایتام رسیدگی می کردند. اینها در تاریخ ذکر شده است. بنابراین یکی از مهمترین جاهایی که باید ملجأ و پناه رفع مشکلات نیازمندان باشد، امامزادگان است. بقاع متبرکه باید پرچم دار رفع مشکلات منطقه ای باشند.
وی عنوان کرد: راه اندازی قرار دوازدهم و جریان شمیم، نقاط شروع است باید کاری کنیم مردم از این اقدامات استقبال کنند و باید این اقدام را با دانش و مطالعه تکمیل کنیم. شما که به عنوان دبیران طرح در منطقه حضور دارید به شرایط آگاه هستید. امنا مورد اعتماد هستند و این نظام مدنی و تدین محلی است و سازمان دخالتی در شناسایی نیازمندان ندارد. کمک ها 60 درصد مردمی و 40 درصد شامل حمایت اوقاف است. تقاضای من درمورد قرار دوازدهم این است که جدی تر، حجیم تر و دقیق تر صورت پذیرد و یاوران مردم را جذب کنید و کسبه را توجیه کنید که از نیازمندان دستگیری کنند.

دستگیری از محتاجان و دهکهای پایین در قالب طرح قرار دوازدهم

حجت الاسلام خاموشی تصریح کرد: در قرار دوازدهم دستگیری از محتاجان و دهکهای پایین صورت می پذیرد کاری قرار است در صندوق وقف شکل بگیرد. برای سرپرست خانواده ها که ناتوان هستند هم بسته حمایتی ارائه کنیم و هم وام های خرد به افراد می دهیم. در کنار بسته های حمایتی خدمات پزشکی، درمانی و … باید شکل بگیرد. فضایی که در بقاع متبرکه در اختیار دارید برای آموزش خیلی مناسب است به عنوان مثال می توانید کلاس های کنکور برگزار کنید. در حوزه جریان فناوری مطالعه کنید چه اقداماتی می تواند به اقتصاد خانواده ها کمک کند.

→ خواندن مطلب قبلی

سفره غدیر را در زیارتگاه‌ها پهن کنیم

خواندن مطلب بعدی ←

جشن غدیر از طبس تا هرمزگان/سفره علوی در سراسر ایران پهن شد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + هجده =