استان فارس با بیش از ۱۵ هزار موقوفه از نظر وقف در ردیف استان‌های الف کشور قرار دارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس با بیان اینکه ۱۵ هزار و ۱۳۸ موقوفه در این استان به ثبت رسیده، گفت: در مجموع یک هشتم موقوفات کشور در استان فارس قرار دارد و این استان از این نظر در ردیف استان‌های الف کشور قرار دارد.

به گزارش رسامدیا، حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی افزود: پنج هزار و ۴۷۷ موقوفه فارس منفعتی است که از درآمد حاصل از آن مطابق با نیات واقفان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال گذشته تا کنون ۱۴ مورد وقف جدید در فارس به ثبت رسیده است که ارزش آن بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس عنوان کرد: وقف آپارتمان با نیت کمک به بیماران صعب‌العلاج و کمک به کودکان بی سرپرست، کمک به ایتام، افراد بدسرپرست و معلولان، کمک به ازدواج جوانان، برای موسسه فرهنگی – قرآنی، تامین هزینه حسینیه، برپایی عزاداری سید الشهدا و جشن ولادت ائمه اطهار و ساخت مسجد و حسینیه نشان‌دهنده تنوع نیات در ۱۴ وقف‌ ثبت شده اخیر است.

وی بیان کرد: به طور کلی در فارس و دیگر استان‌های کشور، بیشترین نیات واقفانه در ارتباط با عزاداری سیدالشهدا، اطعام و روضه‌خوانی و احداث مسجد به ثبت رسیده و در مورد سایر حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و درمانی نیات کمتری وجود دارد که واقفان جدید باید به این سمت حرکت کنند.

نیازهای فارس پیش روی واقفان خیراندیش

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس گفت: نیات و مشکلات روز جامعه از سوی مشاوران وقف در اداره‌های اوقاف سراسر استان احصا شده و در اختیار واقفان جدید قرار می‌گیرد.

وی افزود: با این حال برخی افراد تمایل دارند وقف خود را مطابق با نیت مورد نظرشان قرار دهند که در این موارد نیز به افراد پیشنهاد داده می شود بخشی از نیت را در راستای مسائل جدید و رفع مشکلات جامعه بگذارند.

موسوی ادامه داد: وقف جمعی و مشارکتی نیز ظرفیتی است که مردم نباید از آن غافل شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس توضیح داد: دراین الگو افراد زیادی می‌توانند نیت عام المنفعه مشترکی را ثبت کنند و هر کس به اندازه توان مالی خود در راه محقق ساختن آن نیت کمک کند.

وی بیان کرد: ساخت بیمارستان تخصصی سرطان جنوب در شهر صدرا فارس نمونه‌ای از این الگو است که بر اساس وقف جمعی و با مشارکت آحاد مردم شکل گرفت.

نیازهای وقفی فارس کدامند؟

موسوی با بیان اینکه نیت‌های خیران به سمت خیران نیازهای گردآوری شده استان هدایت می‌شود، گفت: در حوزه اجتماعی ازدواج جوانان و تامین مسکن برای زوج‌های جوان از نیازهای این استان است که خبران می‌توانند در آن مشارکت کنند.

وی افزود: برخی از واقفان در وقف‌های خود به این نیت توجه کردهاند و به عنوان نمونه یک سوم وقف مرحوم رئیسی برای احداث تعدادی واحد مسکونی در نظر گرفته شده است که قرار است در شهر سپیدان محقق شود.

موسوی یادآور شد: البته سازمان اوقاف در طرحی سراسری با امضای تفاهم نامه با دستگاه‌های مسکن و شهرسازی در طرح مسکن ملی مشارکت می کند و در استان فارس نیز اراضی مشارکت اوقاف در این طرح تعیین شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس ادامه داد: با وجود موقوفات درمانی فراوان در حوزه درمان در این استان، اما با توجه به ضرورت موجود، وقف برای کمک به دارو و درمان بیماران صعب العلاج و بیماری‌های خاص مورد نیاز است.

وی افزود: بویژه مراقبت و نگهداری از بیماران لاعلاج هزینه بسیاری به دنبال دارد و واقفان نیک‌اندیش می‌توانند در این زمینه مشارکت کنند.

وی گفت: علاوه بر بخش عمده موقوفات که جنبه‌های دینی و فرهنگی داشته‌اند، دیگر وقفیات میراث گذشتگانی هستند که باتوجه به مشکلات زمان خود وقف شده‌اند آمده اند تا از این طریق بخشی از مشکلات جامعه را حل کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس اظهار کرد: امروز نیز این راه باید ادامه یابد و واقفان جدید معظلات اجتماعی و اقتصادی جامعه خود را در نظر بگیرند و برای اشتغال جوانان، تسهیل موانع ازدواج، تامین جهیزیه، احداث مسکن برای افراد بی بضاعت، حوزه درمان و سلامت، حوزه آموزش تعلیم و تربیت، علم و فناوری و حمایت از شرکت های دانش بنیان وقف‌های جدید به ثبت رسانند.

وی یادآور شد: در این خصوص نقش اصحاب رسانه می‌تواند بسیار موثر باشد و مردم را به سمت وقف‌های جدید با نیات روز جامعه هدایت کند.

تلاش اوقاف برای بهره‌وری موقوفات از طریق سرمایه‌گذاری

موسوی اظهار کرد: دغدغه اصلی اوقاف وصول به موقع حقوق موقوفات، حفاظت و صیانت از موقوفات و تلاش برای بهره وری موقوفات از طریق سرمایه گذاری‌های اقتصادی در یک یا چند موقوفه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس افزود: بخشی از املاک و اراضی موقوفه این استان در تصرف ادارات، نهادها و دستگاه‌های اجرایی است و برخی از این دستگاه‌ها به دلیل کمبود اعتبارات، بدهی فراوانی به موقوفات فارس دارند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بسیاری از موقوفات وقف عام هستند و درآمد و عواید آنها به اجتماع باز می‌گردد؛ نداشتن درآمد کافی موقوفات موجب به تعویق افتادن اجرای نیت واقفانه می شود؛ از این رو دستگاه‌های اجرایی باید در اعتبارات خود پیش‌بینی لازم را برای پرداخت حقوق و مطالبات موقوفات داشته باشند.

موسوی اظهار کرد: در این صورت علاوه بر کمک به اجرای نیت واقفین خیراندیش انگیزه برای ثبت وقف‌های جدید نیز در جامعه بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه فارس ۱۵ هزار و ۱۳۵ موقوفه و ۲۰۰ هزار رقبه دارد، یادآور شد: قدیمی‌ترین موقوفه دارای وقفنامه مدون و موجود استان، موقوفه موسوم به “بلیانی” در شهر کازرون شامل یک رشته قنات و چشمه است که توسط حاج سید امین محمد البلیانی الخراسانی در سوم محرم سال ۷۱۵ هجری قمری بر بَلَده وقف شده است.

→ خواندن مطلب قبلی

تغییر تاریخ روز وقف در تقویم کشور از ۲۷ صفر به ۱۶ ربیع‌الاول

خواندن مطلب بعدی ←

بقعه متبرکه خواهر امام رضا (ع) در رشت میزبان محبان اهل بیت (ع) از سراسر گیلان است

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + دو =