مدیر آستان مقدس حضرت امامزاده عبدالله(ع) شهرری؛
توانمندسازی ۶۸۰ بانوی سرپرست خانوار در آستان امامزاده عبدالله(ع)

حجت الاسلام علیرضایی با اشاره به خدمات اجتماعی صورت گرفته در آستان امامزاده عبدالله(ع) شهرری گفت: در حوزه اجتماعی بیش از ۶۸۰ نفر از بانوان جوانِ سرپرست خانواده در حوزه اشتغال در این امامزاده توانمند شده‌اند.

به گزارش رسامدیا،آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) از جمله امامزادگان شاخص بخش مرکزی شهرستان ری است که نسب این امامزاده جلیل‌القدر با پنج واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد.

امامزاده عبدالله(ع) فرزند پدران و اجدادی است که آنان عموماً در طول زندگی خود با حاکمان ظالم و غاصبان حقوق اهل بیت(ع) درگیر بودند و پیوسته در اسارت و زندان دشمنان اسلام بوده و یا به شهادت رسیدند و ایشان و بسیاری از بستگانش نیز از مبارزانی بودند که هجرت و آوارگی در راه دین را اختیار کرده، و در اثر ظلم و فشار و اختناق دستگاه ظالم و غاصب عباسی متواری گشته، و به ایران و شهرری و قم پناهنده شدند.  اینان مهاجران الی‌الله بودند که برای احیای دین و به دلیل انتساب به علی و فاطمه (ع) سختی‌های طاقت فرسایی را متحمل شدند.

بنای اصلی ساختمان بقعه به احتمال قوی مربوط به قرن یازدهم و از آثار دوره صفوی بوده و تزئینات و ایوان شرقی رواق فعلی آن توسط میرزا کاظم‌خان نظام‌الملک در سال ۲۷۴ قمری صورت گرفته و گنبدی بزرگ بر فرازآن و ایوانی هم در شمال حرم احداث شده است. در سال‌های ۱۳۲۹ و ۱۳۷۸ شمسی تعمیر و مرمت بسیار عالی و دقیق به ویژه در داخل حرم این بقعه صورت پذیرفته است.

در جوار این امامزاده یکی از قدیمی‌ترین گورستان‌های تهران قدیم واقع شده است که در این گورستان شخصیت‌های سرشناسی چون آیت‌الله سید علی مفسر، صابر همدانی‌، صادق سرمد، وحید دستگردی‌، محمدهاشم افضل العلما، شمس‌العلمای محلاتی‌، محمد ثانی خوانساری‌، سلیمی قلم، شیخ مجد رازی، ادیب پیشاوری، استاد جعفرشهیدی، علی دشتی، عمادالکتاب و شهدای ۱۶ آذر مدفون هستند.

حجت‌الاسلام «جواد علیرضایی»، با اشاره به با اقدامات صورت گرفته در آستان مقدس حضرت امامزاده عبدالله(ع) شهرری گفت: این بقعه متبرکه جزء بزرگترین امامزادگان درون شهری کشور است که با مساحت بیش از ۱۵ هکتار در بهترین منطقه شهر ری در جوار حرم عبدالعظیم حسنی(ع) واقع است، در همین راستا در اولین اقدام به سراغ حیاط مزارها با حفظ حرمت قبور مومنان رفتیم و حیاط را تبدیل به صحن نمودیم و از اتاق‌های پیرامون برای حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی که به نفع محرومان باشد، استفاده کردیم.

مدیر آستان مقدس حضرت امامزاده عبدالله(ع) شهرری با اشاره به رویکردهای اجتماعی مورد توجه در این آستان مقدس اظهار کرد: در حوزه اجتماعی بیش از ۶۸۰ نفر از بانوان جوان سرپرست خانواده در حوزه اشتغال در این امامزاده واجب التعظیم توانمند شدند و اکنون در کارگاه‌های مختلفی عمدتا در حوزه خیاطی، چرم دوزی، سفال و صنایع دستی در کنار مضجع نورانی امامزاده عبدالله(ع) در غرفه‌های مختلفی مشغول به کار هستند و این اقدام، اشتغال و امنیت را برای بانوان جوان سرپرست خانواده به ارمغان آورده است.

حجت‌الاسلام علیرضایی افزود: در زمینه حمایت از محرومان، توزیع بسته های معیشتی را در دستور کار قرار داریم و از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون بیش از ۴۳۵ هزار بسته معیشتی از طریق خیرین و با بهره‌مندی از موقعیت‌های مختلف استان  و کشور در امامزاده تهیه و به دست خانواده های کم برخوردار رسیده است. همچنین در زمینه تأمین جهیزیه برای افراد نیازمند اتفافات خوبی به همت این امامزاده رخ داده است.

وی همچنین ابراز کرد: در حوزه فعالیت‌های اجتماعی معمولا پرجمعیت‌ترین هیأت های شهرری، مراسم دینی و مذهبی خود را در این آستان برگزار می‌کنند، از همین روی بیشترین ارتباط را با هیئات مطرح شهر برقرار کردیم و با راه‌اندازی دارالقرآن بیش از ۹۰۰ قرآن‌آموز در کلاس‌های مجازی و حضوری این مرکز شرکت می‌کنند که به نوبه خودش حرکت بسیار مهمی است.

مدیر آستان مقدس حضرت امامزاده عبدالله(ع) شهر ری بیان کرد: موضوع مهمی که باید متولیان امر وقف مورد توجه قرار دهند، این است که موقوفات باید در اتاق شیشه‌ای کارشان انجام شود و  مردم در جریان وقف های صورت گرفته قرار گیرند، مردم هرچه ملموس‌تر سرانجام وقفی که صورت پذیرفته و باری که از دوش محرومان بر داشته شده را ببینند، بهترین اقدام در ترویج امر وقف می کنند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس تاکیدات رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد دو و نیم برابری در حوزه موقوفات در سطح کشور بوده ایم، اما نقدی که همواره رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه داشته اند، این بوده است که ما در حوزه رسانه کم‌کار هستیم که اگر این ارتباط پررنگ‌تر شود مردم با موقوفات مهمی که انجام شده و اثرات آن آشنا می‌شوند.

حجت‌الاسلام علیرضایی با بیان اینکه وقف موضوع مهمی است که فانی را باقی می‌کند، گفت: آنچه در اسلام به ما اجازه داده شده است، این است که بعد از مرگمان می‌توانیم برای یک سوم اموالمان و آنچه به عنوان دارایی برای ما محسوب می‌شود، برای آن خرج کرد مشخص کنیم، بنابراین یکی از موضوعات مهمی که در امامزاده عبدالله(ع) به آن پرداخیتیم، وقف اشتغال است. به عنوان مثال خیران را توجیه کردیم و چرخ‌های نیمه صنعتی و صنعتی را در حوزه خیاطی وقف اشتغال کرده‌اند و تا زمانی که یک خانم به توانمندی کامل نرسد، می‌تواند از این امکانات استفاده کند.

→ خواندن مطلب قبلی

لزوم هم‌افزایی روابط عمومی‌ها و کیفی‌سازی تولیدات رسانه‌ای

خواندن مطلب بعدی ←

چهارمین جایزه کتاب قرآنی سال دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار می شود

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 5 =