معاون امور مجلس و استانهای سازمان اوقاف:
مسابقات قرآن زمینه‌ساز انس با آیات است/ ضرورت شبکه‌سازی، گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی در حوزه قرآن

معاون امور مجلس و استانهای سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر لزوم شبکه‌سازی، گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و در نهایت فرهنگ‌سازی در حوزه قرآنی،برگزاری مسابقات بین‌المللی قران کریم را زمینه‌ساز انس و تدبر در آیات و مفاهیم قرانی دانست.

به گزارش رسامدیا، حجت الاسلام والمسلمین سید ناصرالدین نوری زاده درباره ضرورت و اهمیت برگزاری مسابقات بین المللی قران کریم و تاثیر آن در توجه مردم به قرآن گفت: برگزاری این مسابقات زمینه شکوفایی استعداد نوجوانان و جونان را در حوزه های مختلف، فراهم می کند و به نوعی کار خیری است که به سبقت گرفتن در انجام آن سفارش شده است.

وی ادامه داد: در اولین مرحله باید با ایات انس بگیریم و آن را مرور کرده و بعد عمل کنیم. مسابقات توجهات را به قرآن جلب کرده و مفاهیم و جایگاه آن را در خانواده و جامعه تاکید می‌کند. از طرفی زمینه انس بیشتر با قرآن و توجه به فرامین آن را فراهم می‌کند. البته این انس باید منتهی به عمل شده و سبک زندگی، رفتار و اخلاق ما را متناسب با قرآن قرار بدهد.

حجت الاسلام نوری زاده درباره اهمیت قرآن تاکید کرد: اگر کسی اراده کند که زندگی او مانند افراد نیکبخت شود و در روز قیامت نجات پیدا کرده و در هدایت باشد باید قرآن را به عنوان درس یاد بگیرد و با آن مانوس باشد. قرآن سپری در برابر شیطان است و یکی از اعمالی که فردای قیامت به اعمال ما وزن می‌دهد همین قرآن است.

وی با اشاره به حدیثی از امام سجاد علیه اسلام در خصوص قرآن یادآور شد:بنابر حدیثی از  امام سجاد(ع) که فرمودند؛ اگر مردم بمیرند یا کافر شوند و قرآن در دست من باشد از چیزی وحشت نخواهم داشت می توان فهمید که قرآن موعظه و هدایت است برای اهل تقوا و البته نهیبی هم برای ما در فردای قیامت. چراکه  قرآن در روز قیامت در پیشگاه خدا از کسانی که قرآن را پاره کردند و یا در آیات آن تدبر و توجه نکردند شکایت می‌کند.

حجت الاسلام نوری زاده درباره تاثیر حضور متسابقان خارجی در افزایش کیفیت مسابقات تصریح کرد: این نکته قابل توجه و غیرقابل انکار است که برخی کشورها در امور فنی و قرائت قرآن نسبت با ما جلوتر هستند. با توجه به اینکه زبان مادری آنها نیز زبان عربی است و نسبت به مفاهیم آیات مسلط‌تر هستند. حضور این افراد در مسابقات ارزش مضاعف و رغبت بیشتری را در بین مخاطبان ایجاد می کند و سطح مسابقات را بالاتر می‌برد. ما نیز باید تلاش کنیم تا سطح تلاوت‌هایمان  متناسب با سطح تلاوت های بین المللی قرار بگیرد و طبیعی است که توجه جامعه قرآنی هم به خاطر حضور این افراد به موضوعات قرآنی بیشتر می‌شود.

وی درباره چگونگی استفاده از ظرفیت این مسابقات در تشویق عموم مردم برای انس با قرآن گفت: برای فرهنگ سازی در هر حوزه‌ای نیازمند شبکه‌سازی، گفتمان‌سازی، جریان سازی  و در نهایت فرهنگ سازی هستیم. از آنجایی که این مسابقات شبکه‌ای از  قاریان قرآنی، حافظان و فعالان این حوزه را برای مردم روشن و معرفی می‌کند، باعث ایجاد فرهنگ سازی می‌شود. از طرفی خود مسابقات نیز ظرفیتی برای شناسایی افرادی است که فکر می‌کنند در این حوزه استعداد دارند و با تماشای مسابقات در خانه می‌توانند علاقه خود را دراین مسیر پیش ببرند.

وی افزود: کسانی که در این مسابقات شرکت می‌کنند می‌توانند خودشان توسعه دهنده جلسات قرآنی در کشور باشند و شبکه قاریان و مانوسان با قرآن را در این حوزه شکل بدهند.

→ خواندن مطلب قبلی

اجرای مسابقات قرآن را از حالت سنتی خارج کنیم

خواندن مطلب بعدی ←

آغاز چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌ از فردا/ ایران سرزمین مسابقات قرآن است

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × یک =