محمدرضا پورمعین:
اجرای مسابقات قرآن را از حالت سنتی خارج کنیم

مشاور هنری رئیس ستاد چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با تأکید بر اینکه باید مسابقات از شیوه سنتی خود خارج شود، به ارائه یک پیشنهاد در این زمینه پرداخت و گفت: اینکه ۵۰ سال این مسابقات را به یک شیوه تکرار کنیم شاید ما را از چشم‌اندازهایی که مدنظر داریم دور نگه دارد اما پخش فیلم‌های قرآنی در حاشیه این مسابقات، اجرای خوش‌نویسی‌های فاخر، سرود و ابتهال در کنار این مسابقات می‌تواند چشم‌انداز بهتری را در جهان برای ما ترسیم کند.

به گزارش رسامدیا،

محمدرضا پورمعین، مشاور هنری رئیس ستاد چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: مسابقات قرآن کریم به ویژه در گستره بین‌المللی آثار بسیار تأثیرگذاری هم در درون کشور و هم در سایر کشورهای شرکت‌کننده ایجاد می‌کند.

وی افزود: این مسابقات در حقیقت کارنامه توانمندی‌ها و مهارت‌های اشخاص برجسته و نخبه‌ای است که در هر دوره از مسابقات شرکت می‌کنند؛ حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن اهتمام هر کشور را به حوزه آموزش، دانایی و توانایی نشان می‌دهد.

مشاور هنری رئیس ستاد چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: خوشبختانه در کشور ایران این مسابقات امسال ۴۰ ساله شد و در این سن یک پختگی و نخبگی وجود دارد؛ بعد از این چند دوره به نوعی اثربخشی مسابقات مورد توجه و عنایت همه بخش‌های مختلف ستاد برگزاری مسابقات قرار گرفته است.

پورمعین اظهار کرد: اساساً برگزاری مسابقات و رقابت‌های سالم در فرهنگ ایرانیان خیلی عمیق و رقابت‌های سالم خیلی سازنده است؛ حتی بین دانش‌آموزان یک مدرسه، دانشجویان یک دانشگاه یا اهالی یک شهر در ابعاد مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی و پژوهشی هر مسابقه‌ای می‌تواند اثرگذار باشد.

وی یادآور شد: به هر حال رقابت اگر سالم باشد، می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد؛ یکی از مهمترین تفاوت‌های مسابقات قرآنی نیز این است که هیچ بازنده‌ای وجود ندارد و شرکت‌کنندگان همه برنده هستند.

مشاور هنری رئیس ستاد چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ادامه داد: مسابقات در آموزش فعالیت‌های قرآنی، افزایش مهارت‌ها و گسترش شناخت جهان از توانمندی‌های ایران بسیار مؤثر بوده است؛ ایران در جهان به عنوان کشور غیرعرب شناخته شده ولی در این مسابقات گوی سبقت را از بسیاری کشورهای عربی ربوده‌ایم.

پورمعین بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی مجموعاً ۵۰۰ مسابقه بین‌المللی قرآن در جهان برگزار شده و ۳۷۰ رتبه اول یعنی بیش از ۶۰ درصد آن به ایرانی‌ها تعلق دارد؛ ایران همواره توانمندی خود را به رخ جهانیان کشیده و برگزاری این مسابقات در فرآیند آموزشی کشور بسیار مؤثر بوده است.

وی با اشاره به اینکه میزبانی مسابقات قرآن یک اعتبار اسلامی به نظام می‌بخشد، گفت: در حال حاضر حدود ۱۸ مسابقه بین‌المللی در جهان برگزار می‌شود که ایران جزء سه کشور برتر میزبان است و اگر بتوانیم در ابعاد هنری و علمی در کنار این مسابقات کاری انجام دهیم آن وقت یک تفاوت جدی با سایر کشورها پیدا می‌کنیم.

مشاور هنری رئیس ستاد چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با تأکید بر اینکه باید مسابقات از لحاظ سنتی خود خارج شود، به ارائه یک پیشنهاد در این زمینه پرداخت و گفت: هرچند مسابقات قوانین و آیین‌نامه‌های خاص خود را دارد ولی به نظرم پخش فیلم‌های قرآنی در این مسابقات، اجرای خوش‌نویسی‌های فاخر، سرود و ابتهال در کنار این مسابقات می‌تواند جایگاه خوبی پیدا کند و چشم‌انداز بهتری را در جهان برای ما ترسیم کند، اینکه ۵۰ سال یا ۶۰ سال این مسابقات را به یک شیوه تکرار و برای آن رشد ایجاد نکرده باشیم شاید ما را از چشم‌اندازهای بالا بازدارد ولی باز هم در نوع خود مورد تأیید است.

پورمعین در خصوص تداوم ارتباط با متسابقین کشورهای دیگر با ایران اظهار کرد: مسابقات حرفه‌ای چندان چارچوب مسابقات غیرحرفه‌ای را دنبال نمی‌کند، یعنی نمی‌توان از فردی که به سطح نخبگی رسیده و امتیاز بین‌المللی به دست می‌آورد، بخواهید که مدام با شما در ارتباط باشد، این تبادل بیشتر بهره‌برداری داخلی دارد؛ دسترسی به افراد برگزیده از کشورهای دیگر آسان نیست چون در معادلات فرهنگی و سیاسی قرار می‌گیرند و همچنین دلیلی ندارد با کشور میزبان ارتباط پیوسته داشته باشند ولی در مسابقات داخلی باید شرکت‌کنندگان را رها نکرده و آنها را همواره با خود همراه کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: بعد از مسابقات ملی باید افراد برگزیده را رها نکنیم تا آنها را به سطوحی که لایق و شایسته آن هستند، برسانیم.

→ خواندن مطلب قبلی

مسابقات قرآن هویت اسلامی نظام و اقتدار معرفتی مردم را به دنبال دارد

خواندن مطلب بعدی ←

مسابقات قرآن زمینه‌ساز انس با آیات است/ ضرورت شبکه‌سازی، گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی در حوزه قرآن

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 5 =