حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی:
جایزه البرز یک پیشران خوب برای جهاد علمی در راه آبادانی کشور است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بسیاری از دانشمندان را می‌بینم که بی سر و صدا برای ساختن کشور در حال تلاش هستند، گفت: ما در سازمان اوقاف و امور خیریه سعی می‌کنیم تا جایزه البرز یک پیشران خوب برای این جهاد باشد.

به گزارش رسامدیا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی ، در جمع برگزیدگان جایزه البرز ۱۴۰۰ دانش‌آموزی و خانواده‌هایشان در ابتدا با اشاره به آیه ۸۴ سوره اسراء (قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَىٰ سَبِيلًا)، اظهار کرد: خدا را شاکرم که توفیقی پیدا کردیم که در خدمت شما عزیزان و نوگلان عالم علم، فضیلت و برتری علمی کشور باشیم؛ ما خدمتگزار شما در این جامعه علمی پیش‌رو هستیم.

وی با تاکید بر اینکه انسان‌ها باید آینده‌نگر باشند، تاکید کرد: کدام آینده‌نگری از این بالاتر که مجاهدت با مال و نفس انجام شود؛ در سوره صف آمده مجاهدت با مال و نفس، کلید بهشت است و با این کار (مجاهدت با مال و نفس) انسان‌ها به رستگاری دائم می‌رسند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: مرحوم حسینعلی البرز با مال خود جهاد کرد و امروز پرچم بلند او قابل مشاهده است؛ سالیان متمادی از رحلت مرحوم البرز می‌گذرد اما او حاضر و ناظر است و قدم به قدم فعالیت‌های موسسه‌اش را پیگیری می‌کند؛ او می‌تواند در روز قیامت از ما سوال کند که با این موسسه وقفی (موقوفه البرز) چه کرده‌ایم.

خاموشی با اشاره به اینکه انسان‌ها خواه یا ناخواه از این دنیا می‌روند اما انتخاب صحیح، افراد را دائمی و مستمر می‌کند، افزود: مرحوم البرز، جایزه علمی را برای آینده وقف کرده است؛ این یعنی مرحوم حسینعلی البرز فقط برای سال بعد از رحلتش فکر نکرده بلکه برای آیندگان پی در پی جایزه مقرر کرده است.

وی از دو برابر شدن مبلغ جایزه البرز دانش‌آموزی در سال آینده خبر داد و تصریح کرد: آیه‌ای که در ابتدا خواندم (قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَىٰ سَبِيلًا) اشاره به این دارد که هر فردی به شاکله خودش عمل می‌کند؛ در کتاب چهل حدیث یک عبارتی را به این مضمون در نوشتار امام راحل یافتم که نوشته بودند که ای عزیز سعی کن در صحرای محشر خدا را با اراده ملاقات کنی که اگر بی اراده محشور شوی به چهره انسان محشور نمی‌شوی؛ باید سوال کنیم که آن اراده و آن انگیزه چیست؟؛ آن اراده و انگیزه، تعقل صحیحی است که با مقدمه علمی بی غل و غش فراهم شده باشد؛ این انسان، انتخابی درست خواهد داشت.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه بلاشک انسان‌های عاقل، خداجوی و خداطلب هستند، گفت: باید موحد بود، موحد زیست و موحد خدا را ملاقات کرد؛ اگر کسی موحدانه عمل کند، حتما به نتیجه خواهد رسید.

خاموشی افزود: اکنون سوال این است که اگر بخواهیم این شاکله را درست کنیم، باید چه کنیم؟؛ در پاسخ باید گفت ما با ایمان بالله می‌توانیم به این مهم دست یابیم؛ همه ما در شناسنامه مسلمانیم و پدر و مادری مسلمان و معتقد به پیغمبر اسلام (ص) داریم؛ براساس آن ایمان حرکت کنیم یا باید معلومات خودمان را روز به‌روز بیشتر کنیم.

وی تاکید کرد: اگر فردی در جایی علم‌آموزی کرده است، تعقل او براساس رتبه علمی‌اش شکل می‌گیرد؛ اکنون اگر شما در شناخت عالم، معلومات خودتان را افزون کنید، قطعا تعقلتان براساس آن شکل می‌گیرد و اراده‌تان به سوی آن می‌رود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به انتخاب راه درست از سوی شهیدان، خاطرنشان کرد: باور قیامت مگر به این سادگی فراهم می‌شود؛ باید یک فرد عالم باشد که بداند زندگی دنیا محدود است؛ باید عالم باشد که برای فهم بیشتر تلاش کند و باید آگاه باشد که این فهم بیشتر او را می‌سازد.

خاموشی تاکید کرد: زمانیکه این شاکله ساخته شود، شهید چمران رخ می‌نماید؛ نکته جالب این است که بسیاری دانشمند هستند اما آیا از روی پل صراط رد می‎شوند؛ انسان‌ها باید بفهمند که چگونه باید تلاش کنند و چگونه باید خودسازی کنند.

وی با اشاره به فرمایش امام کاظم (ع) «يا هِشامُ ، إنّ العَقلَ معَ العِلمِ»(ای هشام بدان که تعقل مقدمه‌اش فراگرفتن است) گفت: یک انسان بی‌سواد نمی‌تواند فکر کند؛ باید سواد بیاموزد و خواندن و نوشتن یاد بگیرد و مراحل علوم را طی کند، قطعا شاکله او پس از این شکل می‌گیرد؛ بنابراین مقدمه تعقل صحیح، علم‌آموزی است؛ این مقدمه را شما به‌عنوان دانش‌آموزان ممتاز طی می‌کنید اما پس از این راه طی نشده‌تان خیلی بیشتر از را طی شده‌تان است؛ این را بدانید که بشر به آن انتها به‌صورت قانع شده نمی‌رسد اما شما خودتان را در مسیر قرار دهید، قطعا پیشرفت خواهید کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به انتشار«کتاب تنها گریه کن»، افزود: در قسمتی از این کتاب فرزندی ۱۶ ساله می‌نشیند و به مادرش می‌گوید که بار آخرم هست که به‌سمت جبهه می‌روم و برنمی‌گردم؛ این شهید نوجوان به مادرش می‌گوید از خدا خواسته‌ام تا مثل حضرت سیدالشهدا (ع)، سه روز بدنم روی زمین بماند؛ این نشان می‌دهد که این نوجوان چقدر روی خود کار کرده است.

تاکید کرد: اراده علمی که ما را به کمال معنوی نرساند، علم نیست؛ علمی که ما را به کمال معنوی برساند علم است و ما را ابدی خواهد کرد؛ آنچنان که حسینعلی البرز ابدی شده است.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران استقلال خودش را با تفکر براساس معلومات شما شکل خواهد داد؛ برون رفت از تحریم، قوت پول ملی، خروج از تک محصولی نفت و … بستگی به کار شما دارد؛ هیچ کشوری با وابستگی به کشوری دیگر به عزت و سربلندی نرسیده است؛ پس سازنده آینده کشور تک تک شما هستید؛ خسته نشوید و بدانید همچنان که رسیدن به علم، شب‌بیداری می‌خواهد، مدیریت صحیح جامعه در آینده هم همین را می‌خواهد.‌

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: ما باید نقشه جامعی را با تفکر شما آینده‌سازان برای کشور ترسیم کنیم؛ این شرکت‌های دانش‌بنیان تلفیق علم با نیاز جامعه را به ما نشان می‌دهند؛ تک تک این شرکت‌ها قابل احترام هستند، زیرا این معلومات را تبدیل به کالایی می‌کنند که نیازهای جامعه را برطرف می‌کند.

خاموشی با بیان اینکه رسیدن به قله‌های پیشرفت راهی طولانی است اما دست‌نیافتنی نیست، افزود: انقلاب اسلامی با تک تک شما پرچمش بالاتر می‌رود و کشور را باید خودتان با صبر بسازید؛ بسیاری از عزیزانمان برای حفظ مرزهای کشور به شهادت رسیدند؛ افتخارمان در دفاع هشت ساله است که یک وجب از خاکمان را به دشمن ندادیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از دانشمندان را می‌بینم که بی سر و صدا برای ساختن کشور در حال تلاش هستند، خاطرنشان کرد: ما در سازمان اوقاف و امور خیریه سعی می‌کنیم تا جایزه البرز یک پیشران خوب برای این جهاد باشد.

→ خواندن مطلب قبلی

اسناد موقوفات، الکترونیکی نگهداری می‌شود

خواندن مطلب بعدی ←

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت بقاع متبرکه برای ارائه خدمات به زائران حرم رضوی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − ده =